Sabır ve Namazla Yardım Talep Etmek

bekir

sadece bir kul
Yönetici
"Ey iman edenler sabır ve namaz ile yardım isteyin. Şüphesiz ki Allah sabredenlerle beraberdir"(Bakara, 153).
Bil ki Cenâb-t Allah, "Beni zikredin" ifadesiyle bütün ibâdetleri; "Bana şükredin" ifadesiyle de şükrü vâcib kılınca; bunun peşisıra bu ikisini yerine getirmeye yardımcı olacak şeyi bildire rek, "Sabır ile ve namaz ile yardım isteyin" buyurmuştur. Allah Teâlâ, kendilerinde ibâdetleri yerine getirmede yardımcı olacak hususiyetler bulunduğu için, sabır ve namazı yardım isteme vesilesi yapmıştır. ada99:002bolum06.htm#_ftn99

Sabrın Ehemmiyeti


Sabırda bu hususiyetin bulunması, o nefsi, Allah'ın rızası için hoşuna git*meyen şeylere zorlamak, güçlükleri sırtlanmaya ve sızlanmamaya alıştırmak olduğu içindir. Kim, nefsini ve kalbini böyle bir boyun eğmeye sevkederse, ona, ibâdetleri yapmak, taatların sıkıntılarına katlanmak ve yasak olan şeyler*den kaçınmak kolay gelir.Kimi âlimler, ayette geçen sabrı oruca; kimileri de, bu ayetten sonra, "Al*lah yolunda öldürülen kimselere... demeyiniz" ayeti geldiği için, Allah Teâlâ, "Bir grupla karşı karşıya geldiğinizde, sebat ediniz" (Enbiya, 45) buyurarak cihadda sebatı; "Onlar ancak şöyle derler: "Ey Habbimizr bizim günahlarımızı ve işimizdeki taşkınlığımızı bağışla. (Savaşta) ayaklarımızı iyice sabit kıl. Kâfirlere karşı bize yardım et " Al-i-İmran. 147) buyurarak namazda yani duada sebatı emrettiği için, cihad manasına hamletmişlerdir.



Ne var ki lâfzın umûmî oluşu ve bir kayıd ile mukayyed olmayışı sebebiyle, bizim tercih ettiğimiz görüş daha evlâdır. Namazla yardım taleb etmek şundan dolayıdır: Çünkü namazın tam hu*şu, Ma'bud'a tam bir inkıyad ve ihlâs ile yapılması, kişinin bütün düşünce ve kalbini namaz ile namazda okuduğu ayetlere vermesi va'adi ve va'îdi; tergibi ve terhibi tefekkür etmesi gerekir. İşte namazda her kim bu yolu tutarsa, o na*mazın dışındaki diğer ibâdetlerin zorluğuna katlanma hususunda nefsini ter*biye edip hazır hale getirmiş demektir. Bunun için Cenâb-ı Hak, Şüphesiz namaz her türlü çirkinlik ve kötü*lükten (insanı) âlıkor" (Ankebut, 45) buyurmuştur. Bundan ötürüdür ki biz, hayır*lı kimselerin, başlarına musibet geldiğinde namaza sığındıklarını görüyoruz. Rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.s) güç bir işle karşılaştığında na*maza koşardı.Sonra Cenâb-ı Hak, "Şüphesiz Allah sabredenler*le beraberdir" buyurmuştur. Yani bu, "On*lara karşı Allah sana yeter. O hakkıyla işiten ve bilendir" (Bakara, 137) ayetinde de olduğu gibi, sabredenlere yardım etme manasında onlarla beraberdir. Cenâb-t Hakk sanki onlara."Allah hidayete eren*lerin hidayetini artırır" (Meryem. 76) ayetinde de buyurduğu gibi, kullarına kendine itaatte sabır ve namaz ile yardım istediklerinde, onların muvaffakiyetini, tevfik-i İlâhisini ve lütuflarını artıracağını garanti etmiştir
 
Ey iman edenler! Allahtan sabır ve namazla yardım isteyin. Ve innehe le kebiratün illa alal haşiin. Muhakkak ki o (Allahtan sabır ve namazla yardım istemek) çok büyük (ağır) bir şeydir. Bunu ancak Allahtan haşyet duyanlar yapabilirler.

Sabırla yardım istenecek namazın büyüklüğü anlatılan bir ayeti kerime. Bu ayetlerden olsa gerek; istiane (yardım dileme) namazı diye şey vardır. Yukarıdaki ayetin hemen altında ki ayeti kerime sabrı ve namazı biraz daha açıklar mahiyette.

Ellezine yezunnune ennehüm.. Ellezine ismi mevsuldür. Bir önceki ayet ile bağlantı kuruyor. O halde "öyle kimseler ki (Allahtan sabır ve namzla yardım isteyen kişiler) yezunnune ennehüm/zannederler mülagu rabbihim/rabblerine kavuşacaklarını. Ayeti kerime de geçen zannetmek fiilini bazı müfessirler "kesinlik" olarak almışlar. Rabblerine kavuşacaklarını kesin olarak bilmek felan. Fakat böyle bir zannın namaz içinde olması... Namaz kılarken rabblerine kavuşacağını zannetmek. Yani kıldığı namazı son namazmış gibi kılmak. İşte bizi sabretmeye götürecek temel unsurdur. Bu "büyük" işi yapabilmemiz için rabbimize kavuşmayı düşünmek zorundayız.

Kıldığı namazın son namaz olduğunu düşünen/zanneden kişi elbette sabredilmesi gereken yahut sabretmesi gereken ne ise bu metaneti gösteremeye muktedir olacaktır. Kişinin Rabbine kavuşması demek, adaletin tecelli edeceğini gösterir, er veya geç. Fakat müminler bunu "yakin" olarak bilirler. İşte bunlar kişiyi "namaz ile sabıra" ve "sabır ile birlikte namaza" götürecektir.
 
Son düzenleme:
Geri
Üst
AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock    No Thanks