Fıkhi bir soru...

  • Konbuyu başlatan zeynep_hearty
  • Başlangıç tarihi
Burada savunulan bir sey yokki.Sanirim izahatta bir anlasilmazlik var.
Zeynep kardesim o kardesin adak konusundaki niyet ve kullandigi kelimeler cok önemlidir.Bunun bilinmesi gerek.Bunu net olarak bildirirseniz ona göre yardimci olunabilir.
Mesele bir ölen yakinina yasini serif okuyupda hayrini ona göndermek ise.Bunada falancanin adina bir yasin okudum seklinde ise.Bu uygundur.
Ancak adagi Abdulkadir Geylanine kesmek Hasa Allaha kesmek noktasinda ise.Bu zaten sirktir.Arkadaslarin belirttigi gibide o et haramdir.Ama Abdulkadir Geylani (k.s) adina kesmekden murad.
Bir adak kesecegim Bismillahi Allahuekber deyipde bu adagin hayrini Abdulkadir Geylani (k.s)lerine hediye ediyorum ise.Bu caizdir.Sakinca yoktur.
O kardesinize durumu bildirin.
Eger caiz durumundaki noktada ise Muhammed Kardes ile iletisim kursun ona teslim etsin.
Yok sirk noktasindaki mesele ise.Bunu yapmasi caiz degildir.

rabbim kez kere razı olsun insallah halledildi sağolunuz... saygıdeğer Muhammed beyefendi ile görüşecek bir karar alınacak insallah ..selam ve dua ile..
 
Adamın biri bir hana eşeğiyle birlikte gelmiş, Vakit gece vakti, o handa konaklamak istemiş,hanın bulunduğu yerde , yırtıcı hayvanların bol olduğu yermiş , ahıra eşeğini bağlarken " Ali'ye emanet demiş ", orada bulunan handaki insanlarda " Ey kendini bilmez, sen şirk mi koşuyorsun , niçin Allah'a emanet etmiyorsun da , Ali'ye emanet ediyorsun " demiş, gariban da susmuş, bir şey dememiş, sabah olunca ahırda bulunan tüm hayvanlar yırtıcı hayvanlar tarafından telef olmuş, biri hariç, garibin eşeğine hiç bir şey olmamış, adamlar sormuş, niçin tüm hayvanlar telef oldu da senin eşeğine bir şey olmadı
Garip " Allah yarattıklarına üstünlük vermez, tabiatın genel bir kanunudur, kurtlar eşeği yer, birini diğerine üstün tutmaz, fakat Ali , Allah'ın sevgili bir kuludur, O'nun eşeği dersen , Allah O'nu diğerlerinden ayrı tutar, O'nu korur"
 
Garip: " Allah yarattıklarına üstünlük vermez, tabiatın genel bir kanunudur, kurtlar eşeği yer, birini diğerine üstün tutmaz, fakat Ali , Allah'ın sevgili bir kuludur, O'nun eşeği dersen , Allah O'nu diğerlerinden ayrı tutar, O'nu korur"

Bu söz kendi içinde çelişkili değil mi?
 
sanırım şöyle izah edilebilir ebeveynler çocuklarını hep aynı dozda severler lakin bir evlat diğerinden daha merhmetli daha sevecen gelir asi değilidir anne babanın hakkına hukukuna riayet eder.. diğer yandan diğer evlat fazlasiyle haylaz fazlasiyle asi ve merhametsizdir işte bu noktada ebeveyn de hayırlı olan itaat eden evladın hakkını fazlasiyle korur ...sanırım kısaca bu teşbihle izat edilebilir bu anlamada bir çelişki sözkonusu değildir ...zira ayeti kerimede ''sizin en sütün olanınız takvada ileri olanınızdır'' ayetide buna işaret edebilir diye düşünüyorum ..selam ve dua ile..
 
Müslüman dedesi,validesi,babasının hasenatına fakurfukaraya yedirilmek üzere Allahın adıyla kurban kesebilir,bu çok sevdiği şeyhi,hocası,kardeşi içinde geçerlidir.Hayır defteri insanın mevti ile son bulur konusu bizzatihi şahsi faaliyetleri içindir,lakin toplum yararına yaptığı hayırlar ve bu tür mevzularda onun adınada yapılan hasenatlardan hisse alması umulur.Gerçi ölüm ile bu dünyadan terhis edilmiş isede hayır bu belirli bir zaman ve mekanla sınırlı olmasa gerekir?Çünkü hayır heryerde ve zamanda hayırdır,istifadeye açıktır.
 
bir arkadaşım dilekte bulunmuş dileği hakkında antalyada iranlı yaşlı bir bayanla konuşurken yaşlı bayan Abdul Kadir Geyalaniye adak ada dileğin yerine gelirse adağını ben verilecek yere iletirim demiş ..arkadaşımda ''
kadir geylaninin adına o kurumlara kurban adıyorum '' demiş..bir müddet sonra dileği yerine gelmiş ..fakat arkdaşım iranlı bayanı bulup adağı verememiş sonrasında ise bu şekilde yani isme adak adanmaz denmiş..bu durumda ne yapılmalıdır....selam ve dua ile..

Şu kötü işten kurtulursam bir koyun keseceğim, yahut şu işim şöyle olur veya falan arzuma kavuşursam şu kadar para dağıtacağım, şu kadar oruç tutup namaz kılacağım... gibilerden nezirde bulunuyorlar.
Bu gibi vaadler Allaha karşı verilmiş sözlerdir. Biz insanlar birbirimize karşı verdiğimiz sözümüzde durmadığımız takdirde ne kadar güç duruma düşersek, Yaradanımıza karşı verdiğimiz bu gibi sözlerimizde durmadığımız takdirde de uhrevî mesuliyete girmiş oluruz. Çünkü hiç sebeb yokken bir takım şeyleri kendiliğimizden vaad edip borç yapmışız. Madem ki borç yüklenmeyi kendi istek ve arzumuzla tahakkuk ettirdik, öyle ise o işimiz olup beklediğimize kavuştuktan yani şartımız yerine geldikten sonra vaadimizi yerine getirmeli, nezrimizi ifâ etmeliyiz. Âyet-i kerîmede Rabbimiz nezirlerini yerine getirenleri medih buyururken getirmeyenleri de mefhum-u muhalifle zemmetmiş oluyor. Böyle bir zemme müstehak olmamak için sözümüzde durmamız gerekir.

İnsanlar diline hâkim olmalı, ağzından çıkacak kelimelerin yükleyeceği mükellefiyeti müdrik bulunmalı, kolay kolay yemin etmeyip adak adamamalıdır. Şayet içinden gelmiş; yemin etmiş, adak adamışsa artık yemininde durup, adağını yerine getirmeli, borçlu kalmamalıdır. Çünkü adamak borçlanmak gibidir.

Kurbanı Allah adına kesip sevabını Geylani Hz lerine bağışlamalı ve tutması zor sözler vermemeliyiz...
 
Sevgili dostum ; Rabbimiz sana lutfedip dileğini yerine getirmiş sende bu muradın karşılığı olarak Rabbine bir söz vermişsin sen adağının gereğini yerine getir.Adağının konusu imkansız hale gelmişsede sen yine adadığın kurbanları İranlı bayanı aramak yerine elinin altındaki muhtaçlara dağıt.Kerim olan Rabbimiz adağını kabul edecektir İnşallah.Şayet buna gücün yetmez ise Üç gün Oruç tutarak yerine getiremediğin sözün Affını mahçubiyetle Rabbimizden dile.Şüphesiz Allah Kulları hakkında zorluk dilemez.Elhamdülillahi Rabbil Alemin.Selam Ve Dua İle..
 
Geri
Üst
AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock    No Thanks