Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Duada kararlı olmak

sumisali

New member
Katılım
3 Nis 2009
Mesajlar
1,903
Tepkime puanı
2,112
Puanları
0
“Çağırmak, seslenmek, istemek, yardım talep etmek” anlamlarına gelen dua, Kuran’a göre “kulun bütün benliğiyle Allah’a yönelmesi” ya da “ sınırsız ve sonsuz bir kudret karşısında acizliğini kabul ederek Allah’dan yardım dilemek
Allah inancı olan her insanın çeşitli şekillerde dua ettiği bir gerçektir Ancak insanların oldukça büyük bir kısmı duayı, sadece darlık ve sıkıntı anında elden gelen tüm ihtimaller denendikten sonra Allah’ı hatırlamak şeklinde anlamaktadırlar Bu insanlar üzerlerindeki sıkıntı geçince bir sonraki darlık ve sıkıntı anına kadar Allah’ı unutur ve ondan bir şey talep etmeyi düşünemezler Halbuki dua, yaşamın geneline yayılacak başlıbaşına bir ibadettir
Kuran’a göre dua etmek, Allah’a ulaşabilmenin en kolay yoludur Şimdi Allah’ın sıfatlarını bir düşünelim O, insana şah damarından daha yakın olan, herşeyi bilen, işitendir İnsanın içinden geçirdiği tek bir düşünce bile Allah’tan gizli kalmaz O halde samimi olarak Allah’tan bir istekte bulunmak için insanın sadece düşünmesi bile yetmektedir İşte Allah’a ulaşmak bu denli kolaydır
İnsanların tamamı dua’ya muhtaçtır Fakir ve zor şartlar altında yaşayan birinin, zengin bir insana göre duaya daha fazla ihtiyacı olduğunu düşünmek, dua konusunu temelinden yanlış anlamak demektir Dua beraberinde tevekkülü de getirir Dua eden insan, karşısına çıkabilecek zor ya da kolay her türlü durumu, tüm olayları, kainatın Yaratıcısı ve Hakimi olan Allah’ın takdirine bırakmış demektir Bir problemi çözmenin ya da önlemenin bütün yollarının evrendeki tüm kudretin sahibi olan Allah’a dayandığını bilmek, tüm işleri ona havale etmek ve sadece ona dua etmek, mümin için bir ferahlık ve güven kaynağıdır

Yalnız Başına, için için Dua
Çok çaresiz ve sıkıntı içerisinde kaldığınız da, Allah’a dua etme ihtiyacı hissettiğiniz bir anda dua etmek için nasıl bir ortamı tercih ettiğinizi hatırlıyor musunuz? Hiç şüphesiz gece yastığa başınızı koyduğunuzda ya da çok sessiz ve gürültüsüz, Allah’la başbaşa olabileceğinizi hissettiğiniz bir ortamda dua etmeyi tercih etmişsinizdir


İbadetler sırasında manevi yoğunluk en fazla yalnız başına, kimsenin bilmediği zamanlarda, tam bir konsantrasyonun sağlanabildiği sırada yaşanır İhtiyaçları, hataları veya eksikleri konusunda Allah’a dua etme gereksinimi duyan insan, yalnız başına ve için için dua etmeyi tercih eder
Rabbini, sabah akşam, yüksek olmayan bir sesle, kendi kendine, ürpertiyle, yalvara yalvara ve için için zikret Gaflete kapılanlardan olma Şüphesiz Rabbinin Katında olanlar, O’na ibadet etmekten büyüklenmezler” (A’raf Suresi, 205-206)
Kuran’da, duanın yalnızken, yalvararak ve için için yapılabileceğine dikkat çekilir Dolayısıyla duanın nerede yapıldığı, dua sırasında düzenlenen “tören”in büyüklüğü, katılımın fazla olması ve dua eden şahsın sesinin çok fazla çıkması ölçü değildir
Din sadece Allah’ındır İbadetlerin hepsi sadece O’nun hoşnutluğunu kazanmak amacıyla yapılır Bunun yegane yolu da O’nun istedediği gibi dua edip O’na yalvarmaktır

Dua da Aceleci Davranmaktan Kaçınmak
İnsan fıtratı gereği aceleci bir varlıktır İnsanın bu aceleciliği zaman zaman dualarına da yansıyabilir Dua ettiği zaman hemen duasına karşılık verilmesini ister Duasına karşılık alması biraz gecikirse “dua ediyorum, ancak kabul edilmiyor” şeklinde çok yanlış bir serzenişte bulunabilir Sabırsızlık, zamanla ümitsizliğe hatta duanın terkedilmesine kadar gider
Oysa mümin bilir ki, kendisi için neyin hayırlı olduğunu en iyi bilen Allah’tır “ Olur ki hoşunuza gitmeyen bir şey, sizin için hayırlıdır ve olur ki, sevdiğiniz şey de sizin için bir şerdir Allah bilir de siz bilmezsiniz” (Bakara Suresi, 216) ayeti, insana bunu haber verir Bu nedenle insan Allah’tan bir şeyi istediğinde, takdiri O’na bırakmalı, O’ndan her şartta razı olmuş bir biçimde sabırla beklemelidir Belki dua ederek talep ettiği şey kendisine bir fayda sağlamayacaktır, o nedenle Allah bunu kendisine vermemektedir Belki de o hayra ulaşması için belirli bir olgunluğa kavuşması, bunun için de bir süre eğitilmesi gerekmektedir
Tüm bunlar dua eden insanın, duasında sabırlı ve kararlı olması, Allah’ın rahmetinden asla ümit kesmemesi gerektiğini göstermektedir Nitekim Kuran’da, duada sabırlı olmaya özellikle dikkat çekilir:
“Sabır ve namazla yardım dileyin Bu şüphesiz, huşu duyanların dışındakiler için ağır bir yüktür” (Bakara Suresi, 45)

Dua da kararlı ve sabırlı olmak
Kuran’da dua ederken kararlı olmak öğütlenmiştir Dua bir ibadettir ve dua da kararlılık ve sabır, dua eden açısından önemlidir Allah’a olan yakınlığın arttığının göstergesidir Dua da sabır göstermek mümini olgunlaştırır, güçlü bir irade ve karakter kazandırır
Allah sabırla ve kararlılıkla dua eden salih kullarının dualarının karşılığını belirli bir süre ertelemekle onlara hayır dilemiş, onları bu sayede olgunlaştırmış, eğitmiş, sadakat ve ihlaslarını pekiştirmiş, onları cennette yüksek makamlara layık kullar haline getirmiştir
Bu nedenle yaptığı bir duanın karşılığını görmek için aceleci davranmak asla ve asla bir mümine yaraşmaz Müminin yegane görevi Rabbimize kul olması ve O’nun kendisi için belirlediği kadere rıza göstermesidir
Allah, başka ayetlerde de “ sıkıntı ve ihtiyaç içinde olana, Kendisi’ne dua ettiği zaman icabet eden” (Neml Suresi, 61-62) olarak bildirilir ki, bu da yine samimi duaların Allah Katında mutlaka karşılık göreceğinin ifadesidir
Dolayısıyla duayı, Allah’ın yardımından kuşkuya düşmeden, kabul olacağına kesin olarak iman ederek dile getirmek gerekir Aksi bir tutum içinde bulunan, yani Allah’ın icabetine karşı kuşku ile yaklaşan kişi ise, daha başlangıçta Kuran mantığı ile ters düşmüştür
Bu nedenle dua eden kişinin sahip olması gereken en temel iki özellik, Allah’a karşı samimiyet ve güvendir Yapılması gereken tek şey inançla ve sabırla istemektir

Dua konusunda belki de en büyük tehlike, kabul olmayacağı endişesiyle dua etmekten vazgeçmektir Bu, pek çok yönden hatalı, hatta cahilce bir tavırdır Öncelikle belirtmek gerekir ki, ayetlerde vurgulanan “duaya icabet” bir şeyin “aynen gerçekleşmesi” anl----- gelmez Çünkü insan, bazen kendisi için zararlı olan bir şeyi Allah’tan talep ediyor olabilir “İnsan hayra dua ettiği gibi, şerre de dua etmektedir İnsan, pek acelecidir” (İsra Suresi, 11) ayeti, bu durumu açıklamaktadır
Dua ile ilgili ayetlerde defalarca “dini Allah’a halis kılarak dua etmek”ten söz edilir Bunun anlamı, dinin, yani ibadetin sadece ve sadece Allah için yapılması, O’ndan başkalarının rızasının kesinlikle aranmamasıdır:
Oysa dua insanın Allah ile samimi bir bağlantısıdırBu bağlantının en büyük kanıtı gayba iman dır Her insanın içinde bulunduğu sorunlaı, istekleri, arzuları, ruh hali birbirinden çok farklıdır Dua sırasında önemli olan sözcükler değil kulun o anki ruh hali ve samimiyetidir
Duasını, ya da başka herhangi bir ibadetini Allah içn yapmayanlar Yani etraflarındaki insanlara takva görünmek veya gösteriş olsun diye ibadet yapanlar, büyük bir yanılgı içindedirler Allah Kuran’da bu tür insanlardan şöyle söz eder

İşte (şu) namaz kılanların vay haline,
Ki onlar, namazlarında yanılgıdadırlar,
Onlar gösteriş yapmaktadırlar, (Maun Suresi, 4-6)
 
Üst Alt