Yine şaşırtıcı bir soru daha sormuşsunuz ama hadisi yanlış çevirmişsiniz çünkü bahsettiğiniz hadisin aslı "bir kertenkele öldüren bir gavur öldürmüş kadar sevap kazanır " zira ibrahim a.s ın atıldığı ateşe üflemeleri sebebi ile bu şekilde dile getirilmiştir ki detaylı izahı şu şekildedir;
Ümmü Şerîk radıyallahu anhâdan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ona zehirli iri keleri öldürmeyi emretti ve:
O, ibrâhim aleyhisselâma ateş üflerdi buyurdu.
Buhârî, Enbiyâ 17, Bed'ü'l-halk 15; Müslim, Selâm 142. Ayrıca bk. Nesâî, Menâsik 115; ibni Mâce, Sayd 12
Ebû Hüreyre radıyallahu anhden rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Zehirli iri keleri ilk vuruşta kim öldürürse ona şu kadar iyilik sevabı vardır. Onu ikinci vuruşta kim öldürürse, birincisinden daha az olmak üzere ona da şu kadar iyilik sevabı vardır. Eğer bir kimse onu üçüncü vuruşta öldürürse ona da şu kadar iyilik sevabı vardır.
Müslim, Selâm 146. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Edeb 162-163; Tirmizî, Sayd 14; ibni Mâce, Sayd 12
Bir başka rivayete göre de şöyle buyurdu:
Kim zehirli iri keleri ilk vuruşta öldürürse ona yüz iyilik sevabı yazılır. ikinci vuruşta öldürene bundan daha az sevap verilir. Üçüncü vuruşta öldürene de daha az sevap verilir.
Müslim, Selâm 147
Açıklamalar
Keler, kertenkeleye benzeyen bir sürüngen olup faydalı, zararlı, eti yenen ve yenmeyen çeşitleri vardır. Araplar iri kelere sâmmü abras adını verirler. Hadislerde öldürülmesi istenen kelerin işte bu iri, siyah benekli zehirli türleri olduğu anlaşılmaktadır. Arap dili âlimleri bunların çok pis ve zararlı olduğunu, kanı bir insanın bedenine sıçradığı takdirde orada alaca hastalığının meydana geleceğini ifade ederler.
Birinci hadiste Resûlullah Efendimizin zehirli kelerin öldürülmesine gerekçe olarak O, ibrâhim aleyhisselâma ateş üflerdi buyurduğu belirtilmektedir. Bir başka rivayette, Hz. ibrâhim ateşe atıldığı zaman bütün hayvanların o ateşi söndürmeye gayret ettikleri, yalnız zehirli iri kelerin ateşe üfleyerek onu yakmaya çalıştığı (ibni Mâce, Sayd 12), yani şeytanın oyununa geldiği belirtilmektedir. Zehirli keleri ilk vuruşta öldürene yüz sevap, bazı rivayetlerde yetmiş sevap (Müslim, Selâm 147), ikinci ve üçüncü vuruşta öldürene daha az sevap verilmesi onu öldürmeye, elden kaçırmamaya teşvik etmek için söylenmiş, bu zararlıyı ortadan kaldırmak suretiyle insanlara hizmet eden kimsenin daha çok sevap kazanacağı belirtilmiştir. Hz. Âişenin odasında keler öldürmek için bir mızrak bulundurduğu da bilinmektedir (ibni Mâce, Sayd 12). Bu zararlı hayvanın Arabistan gibi sıcak bölgelerde çok bulunduğu, evlere girip yiyeceklere zarar verdiği ve tuza çok meraklı olduğu anlaşılmaktadır.
Hadislerden Öğrendiklerimiz
1. Her zararlı öldürülür kaidesi gereğince zehirli iri kelerin öldürülmesi uygun görülmüştür.
2. Peygamber Efendimizin bu zararlı hayvanı ilk vuruşta öldürmenin daha sevap olduğunu belirtmesi, onu elden kaçırmayıp görüldüğü yerde öldürmeye teşvik etmek içindir.
3. Kelerin ibrâhim aleyhisselâmı yakan ateşe üflemesi bir gerçeğin ifadesi olabileceği gibi, onun insan oğluna verdiği zararın mecâzî bir anlatımı da olabilir.[Riyaz-us Salihin Şerhi]
Görüldügü üzere bu emir umumi olmayıp,zararlı kertenkele türleri içindir.
Alıntıdır.