Enver Ýstek
metin mete
RUS EMİNE ve MÜSLÜMAN FALANLAR
(Ali EREN- gazeteci)
Hayret ve dehşetle okuyacağınız aşağıdaki hadise, Sovyetlerin dağılmasından sonra Rusya ya giden ve şu anda Nijninograt şehrinde ticarethane işleten bir arkadaşımın ağzından.
Hadise, arkadaşımın Müslüman arkadaşıyla onun sonradan Müslüman olan, 20-22 yaşlarında Emine ismindeki hanımıyla ilgili.
Emine ismini, Peygamberimiz in annesinin ismi olduğu için özellikle seçmiş. Emine nin kocası Tataristan ın Kazan şehrinden ve Moskova müftülüğüne bağlı Moskova (İslâmî) İlahiyat okulundan mezunmuş. Arkadaşımın anlattıkları:
Bu ilahiyat mezunu Rusyalı arkadaşım, bir gün bizim dükkâna geldi. Yanında da bizim Müslüman hanımların kapandığı şekilde kapalı genç bir hanım vardı. Rusya da o şekilde giyinen bir hanım yok gibidir. Öyle İslâm'î bir kıyafetle görünce memnun oldum ve ayrıca ilgi ve hürmet gösterdim.
Bu kapalı hanım, arkadaşımın karısıymış. Hanımının sonradan Müslüman olduğunu anlattı. Sohbete başladık. Derken konuşmaya, hanımı da katıldı. Türkçeyi gayet güzel konuşuyor. Kocası Tatar olduğu için, Siz Tatar olmalısınız; Türkçeyi bu kadar iyi nerede öğrendiniz? dedim. Hayır, ben Rus um dedi. Defalarca Türkiye ye geldiğini, bayağı kaldığını söyledi. Türkiye de İslâmî bir gruptan insanlarla tanışmış, Müslüman olmalarına onlar sebep olmuşlar. Kendisine, Kazanlı olduğu için, Kazan da da Türkiye den gelen ailelerin bulunduğunu anlattım ve onlarla temasa geçerse o cemaatin kendisine İslâmiyet hakkında yardımcı olabileceğini söyledim.
Bahsettiğim cemaatin ismini verir vermez, ilk anda sebebini anlayamadığım şiddetli bir tepki gösterdi. Yatıştırmaya çalıştım. Tepkisinin sebebini sorunca, Bana onlardan, o cemaatten bahsetme! dedi. Hayrola, nedir? Ne oluyor? deyince şunları söyledi:
Ben bir Hıristiyandım. Hıristiyanlığın ne olduğunu ben iyi bilirim. Bildiğim için onu bırakıp Müslüman oldum. Müslüman olmanın verdiği heyecanla buralarda okulları olan o sizin görüşmemi istediğiniz kimselere gittim. Müslüman olduğumu söyledim. Bana, Niye Müslüman oldun! Ne lüzum vardı! Kendi dininde kalsaydın. O da hak dindir! gibi şeyler söylediler. Onlar burada Hıristiyanlık propagandası yapıyorlar.
Değerli okuyucular, bu hadise Dinlerarası Diyalogla hangi gaye ve neticenin hedeflendiğine canlı bir örnektir. Niçin canlı? Çünkü bu hadiseyi anlatan arkadaşım şu anda Türkiye de ve 15 gün kadar kalacak. İsteyen kimselerle görüştürebilirim.
Dinlerarası Diyalog aşıkları, Rusya nın bilmem hangi şehrinde olan şahsî bir hadiseden bahsediyorsun. Ne bilelim doğru olduğunu. Koskoca Rusya da bir kadın ve kocası? Sarı Çizmeli Mehmet Ağa demeye kalkışmasınlar, mahçup olurlar. Çünkü, gelecek itirazlara cevap tedbirimiz hazır. İspat edemeyecek olsaydım yazmazdım.
Arkadaşıma, İcap ederse o kadın ve kocasına ulaşmak mümkün mü? dedim. Tabiî ki. Kocasıyla zaten senelerdir tanışıyoruz. Her zaman isteyen kimselerle görüştürebilirim diyor.
Bu konu, fürûattan değil, imânî bir mesele olduğu için ele aldım. İçki, şarkı-türkü, başörtüsü gibi fürûattan olan meseleleri hiç dile getirmiyorum. Yoksa, Kazakistan da Cumhuriyet in 75. yılını kutlamak için Türkiye den şarkıcı kadınlar götürmek neydi? Kazaklara içki ikram etmek neyin nesi? gibi sorular da sorabilirdim. Hatta, TÜYAP Kitap Fuarı nda, Takma kafanı Ali Bey. Kazakistanlılar zaten içkiye alışmışlar. İçki içen bir kimseye içki ikram etmekten daha normal ne var? diyen televizyon programcısının ismini de verebilirdim. Aksi bir yön de giden mecmuanın haber müdürünün, Yurtdışındakilere, oralarda niçin namaz kılmamaları söyleniyor? soruma, Arkadaşlar, yurtdışında namazlarını kaş-göz ile kılıyorlar gibi gülünç bir cevap verildiği üzerinde de durmuyorum.
Değerli okuyucular, geçen hafta Bundan daha dehşetli olanı da var dediğim, bunlar değil. Nasip olursa, Dinlerarası Diyaloğun nimeti olan o dudak uçuklatacak sözleri de yazacağım.
Ali Eren - Vakit Gazetesi
(Ali EREN- gazeteci)
Hayret ve dehşetle okuyacağınız aşağıdaki hadise, Sovyetlerin dağılmasından sonra Rusya ya giden ve şu anda Nijninograt şehrinde ticarethane işleten bir arkadaşımın ağzından.
Hadise, arkadaşımın Müslüman arkadaşıyla onun sonradan Müslüman olan, 20-22 yaşlarında Emine ismindeki hanımıyla ilgili.
Emine ismini, Peygamberimiz in annesinin ismi olduğu için özellikle seçmiş. Emine nin kocası Tataristan ın Kazan şehrinden ve Moskova müftülüğüne bağlı Moskova (İslâmî) İlahiyat okulundan mezunmuş. Arkadaşımın anlattıkları:
Bu ilahiyat mezunu Rusyalı arkadaşım, bir gün bizim dükkâna geldi. Yanında da bizim Müslüman hanımların kapandığı şekilde kapalı genç bir hanım vardı. Rusya da o şekilde giyinen bir hanım yok gibidir. Öyle İslâm'î bir kıyafetle görünce memnun oldum ve ayrıca ilgi ve hürmet gösterdim.
Bu kapalı hanım, arkadaşımın karısıymış. Hanımının sonradan Müslüman olduğunu anlattı. Sohbete başladık. Derken konuşmaya, hanımı da katıldı. Türkçeyi gayet güzel konuşuyor. Kocası Tatar olduğu için, Siz Tatar olmalısınız; Türkçeyi bu kadar iyi nerede öğrendiniz? dedim. Hayır, ben Rus um dedi. Defalarca Türkiye ye geldiğini, bayağı kaldığını söyledi. Türkiye de İslâmî bir gruptan insanlarla tanışmış, Müslüman olmalarına onlar sebep olmuşlar. Kendisine, Kazanlı olduğu için, Kazan da da Türkiye den gelen ailelerin bulunduğunu anlattım ve onlarla temasa geçerse o cemaatin kendisine İslâmiyet hakkında yardımcı olabileceğini söyledim.
Bahsettiğim cemaatin ismini verir vermez, ilk anda sebebini anlayamadığım şiddetli bir tepki gösterdi. Yatıştırmaya çalıştım. Tepkisinin sebebini sorunca, Bana onlardan, o cemaatten bahsetme! dedi. Hayrola, nedir? Ne oluyor? deyince şunları söyledi:
Ben bir Hıristiyandım. Hıristiyanlığın ne olduğunu ben iyi bilirim. Bildiğim için onu bırakıp Müslüman oldum. Müslüman olmanın verdiği heyecanla buralarda okulları olan o sizin görüşmemi istediğiniz kimselere gittim. Müslüman olduğumu söyledim. Bana, Niye Müslüman oldun! Ne lüzum vardı! Kendi dininde kalsaydın. O da hak dindir! gibi şeyler söylediler. Onlar burada Hıristiyanlık propagandası yapıyorlar.
Değerli okuyucular, bu hadise Dinlerarası Diyalogla hangi gaye ve neticenin hedeflendiğine canlı bir örnektir. Niçin canlı? Çünkü bu hadiseyi anlatan arkadaşım şu anda Türkiye de ve 15 gün kadar kalacak. İsteyen kimselerle görüştürebilirim.
Dinlerarası Diyalog aşıkları, Rusya nın bilmem hangi şehrinde olan şahsî bir hadiseden bahsediyorsun. Ne bilelim doğru olduğunu. Koskoca Rusya da bir kadın ve kocası? Sarı Çizmeli Mehmet Ağa demeye kalkışmasınlar, mahçup olurlar. Çünkü, gelecek itirazlara cevap tedbirimiz hazır. İspat edemeyecek olsaydım yazmazdım.
Arkadaşıma, İcap ederse o kadın ve kocasına ulaşmak mümkün mü? dedim. Tabiî ki. Kocasıyla zaten senelerdir tanışıyoruz. Her zaman isteyen kimselerle görüştürebilirim diyor.
Bu konu, fürûattan değil, imânî bir mesele olduğu için ele aldım. İçki, şarkı-türkü, başörtüsü gibi fürûattan olan meseleleri hiç dile getirmiyorum. Yoksa, Kazakistan da Cumhuriyet in 75. yılını kutlamak için Türkiye den şarkıcı kadınlar götürmek neydi? Kazaklara içki ikram etmek neyin nesi? gibi sorular da sorabilirdim. Hatta, TÜYAP Kitap Fuarı nda, Takma kafanı Ali Bey. Kazakistanlılar zaten içkiye alışmışlar. İçki içen bir kimseye içki ikram etmekten daha normal ne var? diyen televizyon programcısının ismini de verebilirdim. Aksi bir yön de giden mecmuanın haber müdürünün, Yurtdışındakilere, oralarda niçin namaz kılmamaları söyleniyor? soruma, Arkadaşlar, yurtdışında namazlarını kaş-göz ile kılıyorlar gibi gülünç bir cevap verildiği üzerinde de durmuyorum.
Değerli okuyucular, geçen hafta Bundan daha dehşetli olanı da var dediğim, bunlar değil. Nasip olursa, Dinlerarası Diyaloğun nimeti olan o dudak uçuklatacak sözleri de yazacağım.
Ali Eren - Vakit Gazetesi