Kader Konusunda Tartışmayın

Saniyen, dedik ya, zamansızlık nasıl bir şeydir, mahiyeti bizce meçhul. Anlamak ve bilmek ile mükellef değiliz. Ne yaparsak yapalım, Ezel denilen Zamansızlığı madde boyutu ile idrak etmeye çalışırız ki o vakit Ezelin nasıl olduğunu düşünürsek düşünelim hep yanlış olur.

Hem dedik zaman Ezelin bir silsilesi değil. Zaman, Ezel denilen zamansızlığa müdahale edemez. Ezel zamana bağlı değil. Zaman ise Ezele bağlıdır.
Duha abi makara örneğinden devam edelim;

1.Makara yani zaman yaratılmıştır..

2.Allah ezeli ilme sahiptir ve bu ilim zamandan öncedir..Yani bizim zaman algımızdan önce..Çünkü biz yokken evrende yoktu, zamanda yoktu, sadece ezeli ilmi ve sıfatları ile birlikte Allah(c.c) vardı..

3.Sizin kader anlayışınıza göre takdir edilen yazı zamansızlıktandır..Yani bizim zaman algımızdan öncedir..Cenab-ı Allah hiçbirşeyi yaratmadığı anda mevcut ilmi de diğer sıfatları gibi ezelidir..

Şimdi ezeli ilme ne ekleniyor ki kafir cehennemi hak ediyor?Eğer kafirin cehennemi hak edeceği ezeli ilmin içinde varsa bu nasıl bir sınav?

Açık ki zamansızlıktan bahsetmek ezeli ilim sorununu çözmüyor Duha abi..
 
Son düzenleme:
Duha abi anlatmak istediğim mevzuyu daha net bir örnekle açıklarsak olasılık meselesini çözeceğimizi düşünüyorum..

Bir robot icat ettiğimizi düşünelim..Bu robot sadece iki olasılığı gerçekleştirmek üzere tasarlanmış olsun..

1.İleri giderse duvara çarpar..

2.Doğuya giderse durur..

Bu robotu tasarlayan olarak robot hakkında herşeyi bilenim..Çünkü birinci ve ikinci ihtimali ben hazırladım..Fakat bu ihtimalleri "robot ileri giderse ne olur acaba ya da doğuya giderse ne olur acaba" şekilde değil "ileri giderse duvara çarpar, doğuya giderse durur" şeklinde tasarladım..

Şimdi ilginç birşey yapıp robota yapay zeka verelim..Bu zeka öyle birşey olsun ki ileri ya da doğuya gitme fiili ona ait olsun..Eğer ileri giderse onu hemen doğuya yönlendirmeliyim fakat ileri gitmekte yine ısrar ederse duvara gitmesine mani olmamalıyım..Çünkü robota verdiğim yapay zekaya mühadele etmemeliyim..

Bu örnek ile ilgili kilit soruya geçelim;

Ben robotun yapay zekası ile hangi olasılığı seçeceğini biliyormuyum?

-Hayır bilmiyorum..Çünkü ben sahip olduğum yaratıcı zekayı ona verirken yapay hale getiriyorum..O herşeye sıfırdan başlıyor ve ben onun neye irade edeceğini kendisinin de anlamasını istiyorum..İleriye gittiğinde duvara çarpacağını anladığı anda yaptığı fiilden sorumlu olacaktır..(Alkolün zararını gözlemeleyen ve haram olduğunu bilen kimselerin bu fiil de ısrar etmesi gibi.)

-Robot sadece iki fiili gerçekleştirmek üzere icad edildi..O ne yaparsa yapsın ben bilirim..Benim amacım sadece O'nun irade etmesini sağlamak..(Allah'ın bizlere ruhundan üflemesini, özgür iradenin insana zuhur etmesi şeklinde yorumluyorum.)

Peki robotun eceli takdir edilmişmidir?

-Ecel iki olasılığa göre takdir edilmiştir..İleri giderse duvara çarpacaktır, doğuya giderse duracaktır..Ben iki olasılığın sonucunu kesin olarak bildiğim için ecelin ne zaman geleceğini de kesin olarak bilirim..O'nun iki olasılık içinde ne yaptığı bu iki süreyi değiştirmez..
 
Duha abi sanırım ben "Allah bilmiyor" diyerek yanlış bir ifade kullanıyorum ve sizde bu ifadeye itiraz ettiğiniz için olasılıkların meselesini anlayamıyorsunuz haliyle..Öncelikle bu yanlışımdan vazgeçtiğimi belirterek kader meselesinin çözümünün "zamansızlıkta" değil "ilimde" olduğunu düşünüyorum..

Robot ileri giderse duvara çarpacak ve duvara çarptığı anda yıkılacak ve duvarın arkasında da Duha Barışı öldürmek üzere. Duvar Duha'yı kırar ve Barış kurtulur. Barış düğün yapacak ve çocukları olacak.
Kesin belirlenmiş bir ilimden söz ediyorsak "Duha Barış'ı öldürmek üzere" şeklinde bir fiilden bahsedilemez..Burada sanki Duha'nın Barış'ı öldürme ihtimali önceden hesaplanmamış gibi gözüküyor.."Barış ölmese idi düğünü olacaktı" ifadeleri de kullanılamaz..Çünkü kesinlik belirtilmiyor..Barış ölmese ya düğünü olur ya da olmaz..Olasılık düğünün olup olmayacağına ya da çocuğun olup olmayacağına göre bağlanır..

Şimdi, Allah, robotun ileri yada doğuya gidip gitmeyeceğini bilmediği için, bu milyonlarca olasılığı da bilmiyor demektir.
Hür iradeyi Allah yaratıyor ve önceden belirlediği olasılıkların içine bırakıyor..Olasılıkların içinde yol olmak zorunda olan iradenin ne yapacağını Allah bilmiyor demek yanlış bir ifade..Bunu kullanmamam gerekiyor..Çünkü hür irade mevcut bilginin dışına çıkmıyor..Bilginin çerçevesi önceden ezeli ilim ile sınırlandırılmış..Biz ne yaparsak yapalım bu bilginin üzerine başka bir bilgi katamıyoruz..Biz "ileri gidecekken bir an geri mi dönsek acaba" şeklinde bir olasılık yok..Siz olasığı bu açıdan ele aldığınız için benim görüşüme itiraz ediyorsunuz..

Duha abi ben konuyu toparlamak ve bazı ifalerimi değiştirmek istiyorum;

1.Allah herşeyi bilir..Olasılıkları baştan yaratır ve O'nun için zaman geçmeyeceğininden bu olasılıkları bizimle birlikte yaşamaz..

2.Cenab-ı Allah bizlere diyor ki "Bütün olasılıkları ben hazırladım ve sana öyle bir ruh veriyorum ki bu olasılıkları sende yaşayacaksın..Fakat aklını kullanıp iyi olasılığı seç..Eğer iyi ile kötü olasılığı birbirinden ayırtedemezsen bana sığın"..(Siz bir olasılık üzerine diğer bir olasılığı ekleyip, "bak bu böyle olduktan sonra diğer olasılık ne olacak" şeklinde çıkarsamalar yapıyorsunuz..Ama dediğim gibi olasılıkların hepsi baştan hazır ve ikisinden birisi kesin olarak gerçekleşecek..Biri gerçekleşip diğeri gerçekleşmezse buradan "Allah bu olasılığı bilmiyor" sonucunu çıkaramayız..)

"Andolsun, size öyle bir kitap indirdik ki sizin bütün şeref ve şanınız ondadır. Hâlâ aklınızı kullanmayacak mısınız?"(Enbiya suresi 10.ayet)

3.Cenab-ı Allah için zaman geçmediği düşünüldüğünde bizim için geçen zaman ecelimiz, O'nun için geçmeyen zamanda ezeli bilgisi olmuş olacaktır..Çünkü biz iki olasılığın sonucunu bilmiyoruz..O olasılıkları baştan yaratan olarak kesin bir bilgi ile biliyor ve O ne derse ve neyi takdir etmişse o oluyor..Yani şu sonuca varabiliriyoruz;

"Hiç şüphesiz, Biz herşeyi kader ile yarattık" (Kamer Suresi, 49)

-Kader Allah'ın ilmi olduğuna göre mevcut olasılıklarda ilimdir..Olasılıklar kesin olarak sonuçlanacaktır ve bu olasılıklardan başka olasılıklar düşünülemez..
 
Son düzenleme:
Barış Can bir süre derse ara vermek istiyorum. Müsade edersen. Sebebi; zihnimin müşeveşiyeti.
Çok zevk aldığımı bilmelisin.
Şunca zamandır forumlardayım. 7 Forum ve bir kaç sitede yazışıyorum. . Forumların manasının ilk kez gerçekleştiğini seninle görüyorum. İlk kez bir forumcunun "bu böyledir, çünkü ben söyledim" demediğini gördüm. Allah senden hadisiz razı olsun.
Müsade senin duha abi..Hedefimiz tahkik-i imanı bulmak olduğu için hiçbir zaman en doğrusunu ben bilirim demeyeceğiz inşallah..En doğrusunu Allah bilir..

"Doğru düşündüğünden şüphe etmeyen adam yanlışı ilah sanır"....
 
Geri
Üst
AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock    No Thanks