Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Ahzab 53. ayetin nuzul nedenleri

darth vader

New member
Katılım
16 Ara 2005
Mesajlar
78
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
çok uzun bir ayet olan ve tek seferde inmeyen ahzab suresi 53. ayetin hikayesine değinelim.
ayet 3 farklı olay nedeni ile nuzul olmuştur.önce ayetin tamamını yazalım.

Ahzab suresi 53. Ey iman edenler! Yemek için çağrılmaksızın ve yemeğin pişmesini beklemeksizin (vakitli vakitsiz) Peygamber'in evlerine girmeyin, çağrıldığınız zaman girin. Yemeği yiyince de hemen dağılın. Sohbet için beklemeyin. Çünkü bu davranışınız Peygamber'i rahatsız etmekte, fakat o sizden de çekinmektedir. Allah ise gerçeği söylemekten çekinmez. Peygamberin hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. Böyle davranmanız hem sizin kalpleriniz ,hem de onların kalpleri için daha temizdir. Allah'ın Resûlüne rahatsızlık vermeniz ve kendisinden sonra hanımlarını nikahlamanız ebediyyen söz konusu olamaz. Çünkü bu Allah katında büyük bir günahtır.

sırası ile hangi olaylar nedeni ile hangi kısımların indirildiğine değinelim.

1)"Ey iman edenler! Yemek için çağrılmaksızın ve yemeğin pişmesini beklemeksizin (vakitli vakitsiz) Peygamber'in evlerine girmeyin, çağrıldığınız zaman girin. Yemeği yiyince de hemen dağılın. Sohbet için beklemeyin. Çünkü bu davranışınız Peygamber'i rahatsız etmekte, fakat o sizden de çekinmektedir. Allah ise gerçeği söylemekten çekinmez" KISMININ NUZUL NEDENİ

Enes bin malik anlatıyor.
"muhammed zeynep ile evlendiğinde halk yemeğe davet edildi.yemekten sonra bir kısım millet dağıldı.bir kısmı ise sohbete daldı.Bunlarda gitsin diye muhammed evden dışarı çıktı. bende onunla çıktım.Muhammed hanımlarının yanına varınca hanımları ona yeni hanımını nasıl buldun diye sordular.muhammed de daha başbaşa kalamadım ki diye cevap verdi.Muhammed o gece kalabalığı dağıtmak için birkaç kez dışarı çıktı.ama bir grup hiç dağılmadı.Dahası başka kişilerde gelmeye başladılar.Muhammed gibi bende çok rahatsız olmuştum. Zeynep evde yüzü duvara dönük bir şekilde bekliyordu.muhammed hala oturan gruba kalkın evinize gidin diyemiyordu.Tam bu sırada Ahzab suresinin ilgili bölümü nazil oldu."

Kaynak: Tecrid-i sarih diyanet terc.261,1678 ve 1868 nolu hadislerin şerhi; Buhari-müslim hadisleri, el-lü'lüü ve'l mercan no: 903-905; buhari nikah no:64-67;müslim nikah no:1438; tırmızi ahzab tefsiri,21 no:3218 ve daha birçok kaynakta.

2)"Peygamberin hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. Böyle davranmanız hem sizin kalpleriniz ,hem de onların kalpleri için daha temizdir"
KISMININ NUZUL NEDENİ

Muhammedin hanımlarından biri olan ayşenin bir hadisinde anlattığı üzere:
"Muhammed ile beraber yemek yiyorduk.o sırada ömer yanımızdan geçti. muhammed onu yemeğe davet etti.Hep beraber yemek yerken ömerin eli benim elime değdi.muhammed bunu farkedince çok üzüldü.Bunun üzerine Ahzab suresinin 53. ayetinin bir kısmı indi"

Kaynaklar :Belazuri , ensab-ül eşraf,2/102 ; Zamahşeri , el-keşşaf ahzab 53 açıklaması ; Heysemi, mecmeu-z zevaid, tefsir 7/93 ; suyuti libab-ün nükül . ahzab 53

3)"Allah'ın Resûlüne rahatsızlık vermeniz ve kendisinden sonra hanımlarını nikahlamanız ebediyyen söz konusu olamaz. Çünkü bu Allah katında büyük bir günahtır".
KISMININ NUZUL NEDENİ

Muhammed zamanında Cennetle müjdelenen 10 kişiden biri olan sahabe Talha Bin Ubeydullah "Muhammed öldükten sonra onun hanımlarından Aişe'yi ben kendime alacağım" der.Kimi kaynaklarda böyle konuşan başka erkeklerinde olduğu yazmaktadır.muhammed ölünce falanca hanımı ben alacağım, filanca hanımı ben alacağım dedikoduları Muhammedin kulağına kadar gider.Muhammed çok üzülür.Bunun üzerine muhammed ayetin son kısmını okuyarak sahabelerin heveslerini kursaklarında bırakır.

Kaynaklar : Tecrid-i sarih diyanet terc. 1772 nolu hadisin şerhi,birçok müfessir ahzab 53. ayetinin değerlendirmesinde bu hikayeyi anlatırlar.

Burdan çıkan sonuçlar şunlardır
-- Kuranda evrensel olmayan ayetler vardır. Bu ayetin hiçbir kısmında evrensellik yoktur.tamamen muhammedi ilgilendiren ve günümüz müslümanlarını hiç bağlamayan bir ayettir bu.

-- sahabeler muhammedin kadınlarına alıcı gözle bakmaktadırlar.

-- Muhammed, Ayşeyi Ömerden kıskanmış ve rahatsız olmuştur.

-- Cebrail, Muhammedin özel işlerini hızlı bir şekilde ayetlerle çözmektedir
 

Aysegul

New member
Katılım
15 May 2006
Mesajlar
891
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
38
Tefsirin tamamı....

53- "Ey iman edenler! Size izin verilmedikçe peygamberin evine girmeyin..." Ümmetin Peygamber ile ilgili durumu iki şekildedir: Birisi Peygamberle başbaşa olduğu durumdur. O zaman vacip olan onun rahatsız etmemektir. İşte bu sûrenin 53. âyeti olan "Ey iman edenler! Peygamberin evlerine yemeğe çağrılmaksızın vakitli-vakitsiz girmeyin" emri ile bu, beyan buyuruluyor. İkincisi ise Peygamber (s.a.v.) insanların arasında bulunduğu esnadadır. O zaman vacip olan da ona hürmet göstermektir. Yine bu sûrenin 56. âyeti" olan "Ey iman edenler! Siz de ona salat ve selam getirin" ayetiyle de bu beyan buyruluyor. Nur Sûresi'nde de "Ey iman edenler! Kendi evlerinizden başka evlere izin alıp sahiplerine selam vermeden girmeyin." (Nur, 24/27) buyurulmuş, kendi evlerinizden başka evlere sahiplerinden izin almaksızın girmeyiniz diye yasaklama getirilmişti. Bu hüküm genel nitelikli olduğu için, elbette Peygamberin evlerini dahi kapsıyordu. Fakat "Peygamber müminlere canlarından ileridir. Onun eşleri de müminlerin anneleridir." (Ahzab, 33/6) buyurulmakla, Peygamberin müminlere canlarından daha ileri ve hanımlarının onların anneleri olması, müminlerin Resulullahı'ın evine kendi evleri gibi izin almaksızın girebilmelerine caizlik verecek zannedilebilirdi. İşte bu ayet hem böyle bir zanna yer olmadığını anlatıyor, hem bu vesileyle Resulullah'ın eşlerine "hicab"ı (tesettürü) emrediyor, hem de müminlerin anneleri olmalarının mânâsını açıklıyor. Âyetten anlaşıldığına ve İbnü Abbas'tan rivayet olunduğuna göre, birtakım kimselere zaman zaman Resulullah'ın evinde yemek yediriliyordu. Bunlar bazen, yemekten önce yetişinceye kadar bekliyorlar, yemekten sonra da hemen çıkıp gitmiyorlar, Resulullah (s.a.v.) sıkılıyordu, bu ayet nazil oldu. Hz. Zeyneb ile evlendiği zaman yapılan düğün yemeğinde nazil olduğu da Buharî, Tirmizî ve başka kitaplarda Hz. Enes'ten rivayet olunmuştur. Sizin için yemeğe izin verilmedikçe, denilmeyip denilmesi, izin kelimesinin içine davet manasını da yüklemek içindir. Beydâvî'nin ifadesine göre bu mânâ yüklemenin sebebi de, izin verilse bile yemeğe çağrılmadan varmanın güzel olmayacağına işaret etmek içindir. Yemek zamanına bakmaksızın veya yemeğin olmasını gözetmeksizin veya gözetmemek üzere girmeyin.


Kur'anı kerimdeki ayetleri lütfen işinize geldiği gibi yorumlamayınız
 

darth vader

New member
Katılım
16 Ara 2005
Mesajlar
78
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
aysegül hanım,
yazınızda benim anlattıklarıma karşı olan bir bilgi yok. sadece bazı konuları diğer ayetler ile daha ayrıntılı açıklayan bir tefsirden alıntı yapmışsınız.
ayetin nuzul nedenlerinin farklı olduğuna dair bir bilgi göremedim yazınızda.
ayrıca benim yorumum tabiki dindarların yorumundan farklı olacaktır. tıpatıp aynı yorumu vermemizi bekleyemezsiniz.
ayetin nuzul nedenlerine bakıldığında muhammedin kendi istek ve çıkarlarına yönelik ayet okuduğunu yorumluyorum.
siz farklı yorumlayabilirsiniz.o da sizin hakkınız.
 

Aysegul

New member
Katılım
15 May 2006
Mesajlar
891
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
38
Ama bizde peygamberimize hakaret edici sözler söylemenizi kabullenemeyiz...Bir de olaya bakış açısı var...Siz görmek istediğiniz gibi görüyorsunuz
 

darth vader

New member
Katılım
16 Ara 2005
Mesajlar
78
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
yazımın çoğu islami kaynaklardan alıntı. neresinde peygambere hakaret var ki
 

Aysegul

New member
Katılım
15 May 2006
Mesajlar
891
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
38
Siz neye inanmak istiyorsanız ona inanın...Karşımdaki insanın kalbi mühürlendiyse yapabileceğim hiç birşey yok
 

Enver Ýstek

metin mete
Katılım
27 Ara 2005
Mesajlar
3,935
Tepkime puanı
1,023
Puanları
0
Yaş
60
Konum
Gurbet,daimi gurbetin icinde gurbet
Her zaman diyorum ki;eger ayeti kerimeleri böyle mesnetsiz sekilde hadislerle aciklamaya kalkinca bu tayfa hemen su yüzüne cikar.Hem diyorki en uzun ayet tek seferde indi hem diyorki su su olaylar sebebiyle yok dagilmadilar hem ömerin eli degdi her halde hep bütün olaylar ayni anda oldu sanirsiniz!Birde anlamadigim eger ayri zamanda olsaydi Allah her halde bir yere not yaziyor sonra toptan cevap veriyor Hasa; utanin yahu insanlarin yumusak karnini buldunuz vuruyorsunuz yuruyorsunuz insanca yazin kitaba göre yazin Allahin dinini Allaha has kilarak sorun.Sonrada cevabinizi yazalim.
 
Üst Alt