EHLÝ-SUNNET
New member
WAHHABILERIN FITNESI:
Sultan Salim III(1204-1222 AH)Saltanati esnasinda bircok musibetler olmustur.Al-Hijaz{1}bolgesinde baslamis Wahhabilerin fitnesi bunlardan biridir.Wahhabiler,bu bolgede al-Haramayn{2}’i zapt etmisler ve ash-Sham{3}dan ve Misir’dan gelen Mu’minlerin Hac gorevlerini yerine getirecekleri varis yerlerine erismelerini onlemislerdir. Diger bir musibette; Fransizlarin 1213 A.H. dan 1216 A.H. ye kadar Misir’in kontrolu altina almasidir.Bu iki sikintili{4}durum hakkinda kisaca konusalim.
Wahhabilerin Musibetleri Uzerindeki Arka Plandakiler :
Wahhabiler ile al-Hijaz bolgesinin uzerine, onurlu Mu’min Sultan’i tarafindan kendi yonetim temsilcisi olarak atamis oldugu Makkah(Mekke) Prensi Mawlana Sharif Ghlalib ibn Bu Sa^id arasinda dovus basladi.Bu, Ahmad ‘in oglu olan Sultan Mustafa III ‘un oglu olan Sultan Salim III ‘ un zamani esnasinda , 1205 AH nin icindedir.Dovus baslamadan once, Wahhabiler onlarin bolgelerinde kuvvetlerini guclendirmeye ve takipciler kazanmaya basladilar.Onlarin topraklari genisledigi gibi, kotulukleri ve zararlari artti.Sayisiz sayida Mu’minleri oldurup,onlarin paralarini ,mulklerini almayi ve kadinlarini esir alma hakkini yasallastirdilar.Onlarin bu cirkin doktrinin kurucusu, Arabistan’in dogusundaki Banu Tamim kabilesinden cikan ; Muhammad Ibn ^Abdul Wahhab isimli kisidir.Bu kisi, 100 yil kadar uzun bir sure yasamistir.Bu kisi, 1111 AH de dogmus ve 1200 AH de olmustur.Onun tarihcesi asagida nakledildigi gibidir:
Muhammad Ibn ^Abdul – Wahhab; Peygamberimizin(Sallallahu ^alayhi wa sallam) sehri olan al-Madinah al-Munawwarah ‘de (Medine’de)ilim ogrencisi olarak ogretim hayatina basladi. Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in babasi da, kardesin Shaykh (Seyh) Suleyman gibi ilim sahibi,iyi ve dindar kisiler arasindaydi.Onun babasi, onun kardesi ve onun Seyhleri (Din ogretmenleri), Onlarin kendi gozlemleri icinde ; Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in sozlerinden ve bir cok konulardaki hareketlerinden, Ibn ^Abdul Wahhab ‘in bir cok sapmalar ve dalaletler icat edecegini onceden sezmislerdi.Onlar ,onu azarlarlar ve insanlari ona karsi uyarirlardi.
Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in Bazi Inanislari :
Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in babasi,kardesi ve Seyhlerin onun hakkinda tahminleri dogru cikti.(Allah Ta^ala nin takdiriyle)Ibn ^Abdul-Wahhab, sapkin ve dalalete goturen yonleri ve inaclari icat etti ve bazi cahil insanlari cevresinde toplamayi basardi.Onun sapkin ve dalalete goturen yonleri ve inaclari, Islam Dini’nin Alimlerinin sozleriyle fikir ayriligi olusturdu.Onun sapkin inanclari,inananlari kafir olarak etiketlemeye yoneltti.Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam)un kabrini ziyaret edip, Peygamberimiz ile tawassul{5} yapmayi sirk{6}olarak yalnisca iddia etti.Buna ilaveten , diger Peygamberlerin ve awliya’ nin kabirlerini ziyaret edip onlarlarla tawassul yapmaninda sirk oldugunu yalnisca iddia etti.Buna “Peygamberimizle tawassul yapildiginda ,Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam)uzerine cagri yapmaninda sirk oldugunu sozlerine ekledi.Diger Peygamberler ve awliya uzerine cagri yapip,onlar araciliyla tawassul yapanlar hakkinda sirk karari verdi.
Dalalettekilerin buluslarina inanirlik (veya guvenirlilik)vermek cabasiyla Ibn ^Abdul- Wahhab, Islamik kaynaklardan sectigi aktarma bilgilerle sozlerini susledi.Bu aktarma bilgiler,bir cok konular icin kanitlar olarak kullanilir ama Ibn ^Abdul Wahhab’in desteklemeye tessebbus ettigi konularda kullanilamaz.Ibn^Abdul Wahhab,yalnis demecler verdi ve kuvvetli ilim bilgisine sahip olmayan kisilerin kendisini takip etmelerine kadar,onlar icin kendi ifadelerini guzellestirdi.Ibn ^Abdul Wahhab, Tawhid{7} insanlarinin cogunun kafir olduguna , cahil insanlarin inanmalarini saglayana kadar, bu insanlar icin tezler yazdi.
Su^udiyy Ailesi Ile Birlesmesi :
Ustelik, Ibn ^Abdul –Wahhab, ad-Dar^iyyah{8}insanina ve Arabistanin dogu tarafindaki prenslerine kendisini desteklemeleri amaciyla cagri yapti.Onlar, onun doktrini tasidilar ve bu cabalarini ,kralliklarini kuvvetlendirmeye ve genisletmeye bir arac yaptilar.Onlar collerin Bedouinlerinin ustesinden gelene kadar,Bedouinslerinin kendi taraflarina almak icin calistitar ve Bedouinler , onlari takip edip,onlar icin birer ucretsiz ayakli asker oldular.Bundan sonra bu insan yigini , Ibn ^Abdul Wahhab ‘in dedigine inanmiyan kisinin kafir oldugunu ve Islamik olarak,inanmiyan kisinin kaninin dokulmesinin ve onun parasinin yagma edilmesinin halal olduguna inanmaya basladilar.
1143 AH icinde,Ibn ^Abdul-Wahhab sorunu baslama sinyalleri verdi ve 1150 AH.den sonra yayilmaya basladi.Bunun bir sonucu olarak, Alimler, onun kardesi Seyh Suleyman ve onun diger Seyhleri , Onu (Ibn ^Abdul-Wahhab)yalanlamak icin bir cok tezler yazdilar .Ancak Arabistan’in dogu yakasindaki ad-Dar^iyyah Prensi Muhammad Ibn Su^ud, onu destekledi ve onun ideolojisini yaymaya calisti.Ibn Su^ud,Banu Hanifah (Musaylimah al-Kadhdhab{9} halki )halkindandi.Muhammad Ibn Su^ud oldugunde, onun oglu ^Abdul- ^Aziz Ibn Muhammad Ibn Su^ud , Wahhabi inanclarini yaymanin cirkin vazifesini yerine getirme sorumlulugunu uzerine aldi.
Madinah(Medine) icindeki,Ibn ^Abdul Wahhab’in Seyhlerinin bircogu,onun hakkinda “O,dalalete goturulecek ve Allah’in dalalete goturmeyi Takdir etmis oldugu kisileride dalalete goturecek “diyorlardi.Alimlerin spekulasyonlarindaki seyler oldu.Ibn ^Abdul Wahhab ,icat ettigi madhhab(mezheb)in arkasindaki onun niyetinin ”Tawhid ‘i aritmak “ ve “Sirki reddetmek” oldugunu iddia etti.O, insanlarin 600 yildan beri kufru takip etmis oldugunu ve Dini yeniden canlandirma iddiasinda bulundu!!!
Ibn ^Abdul Wahhab’in Metodu :
Ibn ^Abdul Wahhab,kafirler hakkinda vahyedilmis ayetleri alip,bunlari Mu’minlere uyguladi.Allah Ta^ala ‘nin Ahqaf Suresi, 5.ayette ifade ettiginin anlami sudur:[Allah,tan baskasina (ibadet icin)dua eden kisiden baska daha sapkin kim olabilir?Allah’tan baskasina dua ederse, duasina cevap alamaz .]Allah Ta ^ala’nin Yunus Suresi, 106 .ayetinde ifade ettiginin anlami sudur:[Allah’tan baskasina (ibadet icin) dua etmeyin.Allah’tan baskasina ibadet ettiginiz size fayda veremeyecek ve size zarar veremeyecektir.]
Bu ayetlere benzeyen ,Kur’an icindeki ayetler coktur.Muhammad ibn ^Abdul –Wahhab, yukaridaki ayetleri cok yalnisca yorumladi ve “Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam), diger peygamberler ve awliya’ dan yardim isteyen veya onlara cagirma yapan veya onlarin herhangi birinden aracilik icin isteyen(yani tawassul yapmak) Mu’minlerin ; Kur’an icinde bahsedilen kafirler gibi oldugunu soyledi”
Ibn ^Abdul Wahhab,Allah’in Koruma ve Yardimi’ni almak umidiyle,Peygamberimiz Muhammad (Sallallahu ^alayhi wa sallam) in ,diger peygamberlerin ve awliya ‘nin kabirlerine ziyaret etmeye gitmeyi kufur olarak dusundu.Allah’in Zumar Suresi ,3.ayeti musrikler hakkinda vahyedilmistir.Bu ayetin anlami sudur :[ Putlara ibadet edenler , soyle dediler :”Allah’tan daha yuksek bir derece elde etmenin disinda ,biz onlara ibadet etmiyoruz.”]
Ibn ^Abdul Wahhab ,yanlisca ifade etti ve “Tawassul yapanlar ,(ornegin Peygamberimiz araciliyla ,Allah’tan istemenin)Zumar Suresi, 3.ayetinde bahsedilen kafirlere benzer oldugunu dusundu.” Ibn ^Abdul Wahhab ayni zamanda sunu dedi: “ Kafirler putlarin birsey yaratacagini inanmiyorlardi.Onlar ,Allah’in Yaratici olduguna inaniyordi.” Ibn Abdul Wahhab, kendi kanitlarini Luqman Suresi 25. ayet ile Zumar Suresi , 38 . ayetini gosterip verdi.Bu ayetlerin anlami sudur :[ “Dunyayi ve gokleri kim yaratti?” diye onlara sorarsaniz ,Onlar “ Allah” tir diyecekler.] az-Zukhruf Suresi ,87.ayetinde ,Allah ‘in ifade ettiginin anlami sudur.[Eger onlara sorarsaniz ;”Onlari kim yaratti?”.Onlar “ Allah’tir diyeceklerdir] Ibn ^Abdul Wahhab, bu ayetlerden tawassul yapan Mu’minlerin kafirlere benzedigi hatali sonucunu cikardi.
Islam Alimleri , Ibn ^Abdul Wahhab’i Delillerle Curutup Yalanladilar:
Islam Alimleri,^Ibn Abdul Wahhab’in sonuc cikarma sisteminin yalnis oldugunu soylediler.Inananlar, Peygamberleri ve awliya’yi ,Yaratici olarak dusunmediler ve inananlar,Onlarin Allah’in ortaklari olduklarini zannetmediler.Bunun yerine,inananlar, Peygamberimiz ve awliya’nin Allah’in yaratmis oldugu varliklari ve cok iyi kullari olduklarina vede bu kullarin ibadet edilmeye layik olmadiklarina dosdogruca inaniyorlardi.
Bu ayetlerde kastedilen,kafirlerin kendi putlarinin Yaraticiliga layik olduuna inandiklaridir.Onlar, putlarin Dunya’yi ve Gokleri yaratmadiklarini bilmelerine ragmen,kafirler kisinin Yaraticisini yucelttigi gibi yucelttiler.Diger taraftan inananlar,Peygamberlerin ve awliya’nin ibadet edilmeye layik olduguna inanmazlar.Inananlar,Peygamberlerin ve awliya’nin ;Yaraticinin Vasiflari ile vasiflandirilmasina, layik olduklarina inanmazlar.Inananlar, kisinin ; Allah’i yuceltebilecegi gibi, diger seyleride ayni sekilde yuceltebileceklerine inanmazlar.(Yani, Allah, her bakimdan en yuksek onem derecesine sahiptir).Inananlar,bu insanlarin Allah’in sectigi , Yuce Zati’nin cok sevgili ve iyi kullari olduklarina ve onlarin barakahsiyla, Yuce Zati’nin merhametini yarattigi kullarina bahsettigine inanirlar.Boylece,Allah’in kullari,Peygamberler ile awliya ‘dan barakah(Allah in Koruma ve Yardimlari) aradigi zaman , onlar bu barakah yi Allah’tan bir merhamet olarak ariyorlar.
Bu Mu’minlerin temel inanci hakkinda ; Kur’an ve Sunnetten bircok kanitlar ve ornekler vardir.Mu’minler, Allah’in herseyin tek Yaratici’si olduguna,faydayi bahsedenin(verenin) ve zarari verenin Yuce Zati(Allah)’nin olduguna,sadece Yuce Zati’nin ibadet edilmeye layik olduguna inanirlar.Mu’minler, Allah’tan baskasinin yaratilmislari etkileyecek gucu olmadigina inanirlar.Peygamberler ve awliya herhangi birseyi yaratamazlar.Onlar, faydayi veya zarari vermek gucune sahip degillerdir.Ama dosdogru Mu’minler(Peygamberler ve awliya)in barakahsiyla,kullarinin uzerine Merhametini bahseden , Allah’tir.
Boylece,kafirlerin inanci ,yani onlarin putlarinin tapinmaya layik ve Yaratici’liga layik olduklarina inanci, onlarin kufre dusmesine neden olan seydir.Kafirlerin bu sozu; daha onceden az-Zumar Suresi, 3 .ayetinde ifade edilmis oldugu gibi,putlarin ibadet edilmeye layik olmadiklari onlara gosterildigi ve kanitlandigi zaman, bunu onlarin inanclarini ortaya cikarma cabasi icinde soylenilmistir.
Putlarin Yaratici’ligina inanmis kafirlerle,Tawhid’e inanmis inananlari esit tutmayi; Ibn ^Abdul-Wahhab ve onu takip edenler nasil izin verebililir buluyorlar?Onceden bahsedilmis ayetlerin hepsi ve bunlara benzer ayetler,Allah’a ortak kosan kafirler ile ilgilidir.(Inananlarin hic biri buna dahil degildir)Al-Bukhariyy , Ibn ^Umar (Allah’tan Onun derecesini artirmasini dileriz)rotasindan nakletmistir ki; Peygamberimiz Muhammad (Sallallahu ^alayhi wa salaam)Khawarij’leri ; kafirler hakkinda bildirilmis ayetleri alip,onlari inananlara vasiflayanlar gibi tanimladi.!!!Ibn ^Umar rotasinda nakledilende , Peygamberimizin soyledigin anlami sudur :<<<Milletim icin encok korktugum sey , bir adamin Kur’an ‘i yalmis aciklamasi ve Kur’an ‘da ifade edilenin anlamin disinda kullanmasidir(Yani onun anlamini degistirmesidir).>>>Bu hadith ve daha once aciklanmis olan digeri, Wahhabilere cok iyi uygulanir.
Tawassul Icin Kanitlar :
Yuce Zati’nin Yaratilmis Varliklarinin Bazisi Ile,Seyler(Istekler) icin Allah’tan Istemenin Izin Verilebilirligi :
Eger tawassul yapmak kufur olmus olsaydi,bu durumda Allah’in Peygamberi,Onun yakin arkadaslari ve bu milletin Khalaf ve Salaf halki bunu yapmis olmayacakti.Ancak Peygamberimizin sahih hadith inde bahsedilir ki, Peygamberimiz Allah’tan sunu soyleyerek isterdi.Soylediginin anlami sudur:<<<O Allah, Yuce Zati’dan isteyenlerin onem dereceleri ile ,Yuce Zati’ndan istiyorum{10}>>>Suphesiz ,bu bir tawassuldur.Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam)in bu duayi Onun yakin arkadaslarina ogretirdi ve onlara onu soylemelerini emretti.Bu konu hakkinda bilgi; farkli kitaplarda ve Ibn ^Abdul Wahhab ‘i yalanlayan tezlerde ayrintili aciklamalarla verilmistir.
Al-Hakim tarafindan anlatilan bir hadith te; Adam’in bu agacin meyvesinden yedikten sonra, Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam) ile tawassul yaptigi anlatilir.Adam bunu yapti .Cunku Adam(^alayhis-salaam ) ^Arsh’in uzerine yazili Peygamberimizin adini gordu.<<<O Allah, bu evladim (Muhammad)in itibariyla, babasini(Adam)bagisla.>>>dedi.
Fatima Bint Asad(Allah onun derecesini yukseltsin) olumu uzerine,Peygamberimiz, (Sallallahu ^alayhi wa sallam) onun onurlu elleriyle ,Fatima’yi mezarina koydu ve <<<O Allah, annemi bagisla{11} ve Peygamberinin ve Peygamberinden once gelen Peygamberlerin onem dereceleriyle, Onun yerini genislet.Yuce Zati’n encok Merhametli olandir.>>>dedigi Ibn Hibban tarafindan anlatilmistir.
Sahih{12} olarak siniflandirilmis bir hadith vardir.Kor bir adam;onun gormesini geriye getirmesi icin ,Peygamberiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam) den, Allah’a dua etmesini istemistir.Peygamberimiz kor kisiye abdest almasini ve iki rekat namaz kildiktan sonra <<< O Allah, ,Yuce Zati’dan istiyorum ve kendimi Yuce Zati’na , Merhametin Peygamberi olan Peygamberin Muhammad ile yoneltiyorum.O Muhammad;Ben Allah’tan ihtiyacimi gidermesini senin ile istiyorum.O Allah,benim icin araya girmesini ona olanak ver.>>>
Kor adam, Peygamberimizin ona yapmasini ogrettigi seyi yapti{13} ve Allah ,onun gormesini geri getirdi.Ustelik,at- Tabaraniyy tarafindan anlatilmistir ki,kor adam tarafindan yapilmis tawassul; Peygamberimizin vefatindan sonra,Peygamberimizin yakin arkadaslari ve Salaf tarafindan da kullanildi.
^Umar Ibn al-Khattab,Insanlarla “Istisqa”{14}namazi kildigi zaman ,al-^Abbas(Peygamberimizin amcasi ve Allah onun sevaplarini odullendirsin)ile tawassul yapti.Islamik Alimlarin kitaplarinin icinde bahsedilmis ,daha kanitlarda vardir.Ama bunlari uzunca burada tekrar sayamiyoruz.
Peygamberin yakin arkadaslarinin ve onlarin takipcilerinin sozlerini izleyenler;sadece Peygamberimizin vefatindan sonra degil,Onun hayati icinde de ; sadece Onun mevcut olmadigi zaman degil,Onun huzurunda da”O Muhammad” sozuyle, Peygamberimize cagri yapmanin gecerliligi hakkinda cok miktarda kanit bulacaktir..Aslinda bir cok metinler,”O Muhammad” anlamindaki tabirini kapsar.Peygamberimiz (Sallallahu ^alayhi wa sallam)in ismiyle cagirmaya izin verilir.Peygamberimizin kabrine gittigi zaman,Peygamberimizin yakin arkadasi Bilal Ibn al-Harith ‘in(Allah ‘tan onun sevaplarini odullendirmesini dileriz)sozu buna ornektir:” O Allah’in Mesajcisi,senin Milletine yagmur gondermesini ,Allah’tan iste “ seklinde soylemistir.Onun sozu bu tertibi kapsar.{15}
Sultan Salim III(1204-1222 AH)Saltanati esnasinda bircok musibetler olmustur.Al-Hijaz{1}bolgesinde baslamis Wahhabilerin fitnesi bunlardan biridir.Wahhabiler,bu bolgede al-Haramayn{2}’i zapt etmisler ve ash-Sham{3}dan ve Misir’dan gelen Mu’minlerin Hac gorevlerini yerine getirecekleri varis yerlerine erismelerini onlemislerdir. Diger bir musibette; Fransizlarin 1213 A.H. dan 1216 A.H. ye kadar Misir’in kontrolu altina almasidir.Bu iki sikintili{4}durum hakkinda kisaca konusalim.
Wahhabilerin Musibetleri Uzerindeki Arka Plandakiler :
Wahhabiler ile al-Hijaz bolgesinin uzerine, onurlu Mu’min Sultan’i tarafindan kendi yonetim temsilcisi olarak atamis oldugu Makkah(Mekke) Prensi Mawlana Sharif Ghlalib ibn Bu Sa^id arasinda dovus basladi.Bu, Ahmad ‘in oglu olan Sultan Mustafa III ‘un oglu olan Sultan Salim III ‘ un zamani esnasinda , 1205 AH nin icindedir.Dovus baslamadan once, Wahhabiler onlarin bolgelerinde kuvvetlerini guclendirmeye ve takipciler kazanmaya basladilar.Onlarin topraklari genisledigi gibi, kotulukleri ve zararlari artti.Sayisiz sayida Mu’minleri oldurup,onlarin paralarini ,mulklerini almayi ve kadinlarini esir alma hakkini yasallastirdilar.Onlarin bu cirkin doktrinin kurucusu, Arabistan’in dogusundaki Banu Tamim kabilesinden cikan ; Muhammad Ibn ^Abdul Wahhab isimli kisidir.Bu kisi, 100 yil kadar uzun bir sure yasamistir.Bu kisi, 1111 AH de dogmus ve 1200 AH de olmustur.Onun tarihcesi asagida nakledildigi gibidir:
Muhammad Ibn ^Abdul – Wahhab; Peygamberimizin(Sallallahu ^alayhi wa sallam) sehri olan al-Madinah al-Munawwarah ‘de (Medine’de)ilim ogrencisi olarak ogretim hayatina basladi. Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in babasi da, kardesin Shaykh (Seyh) Suleyman gibi ilim sahibi,iyi ve dindar kisiler arasindaydi.Onun babasi, onun kardesi ve onun Seyhleri (Din ogretmenleri), Onlarin kendi gozlemleri icinde ; Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in sozlerinden ve bir cok konulardaki hareketlerinden, Ibn ^Abdul Wahhab ‘in bir cok sapmalar ve dalaletler icat edecegini onceden sezmislerdi.Onlar ,onu azarlarlar ve insanlari ona karsi uyarirlardi.
Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in Bazi Inanislari :
Ibn ^Abdul-Wahhab ‘in babasi,kardesi ve Seyhlerin onun hakkinda tahminleri dogru cikti.(Allah Ta^ala nin takdiriyle)Ibn ^Abdul-Wahhab, sapkin ve dalalete goturen yonleri ve inaclari icat etti ve bazi cahil insanlari cevresinde toplamayi basardi.Onun sapkin ve dalalete goturen yonleri ve inaclari, Islam Dini’nin Alimlerinin sozleriyle fikir ayriligi olusturdu.Onun sapkin inanclari,inananlari kafir olarak etiketlemeye yoneltti.Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam)un kabrini ziyaret edip, Peygamberimiz ile tawassul{5} yapmayi sirk{6}olarak yalnisca iddia etti.Buna ilaveten , diger Peygamberlerin ve awliya’ nin kabirlerini ziyaret edip onlarlarla tawassul yapmaninda sirk oldugunu yalnisca iddia etti.Buna “Peygamberimizle tawassul yapildiginda ,Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam)uzerine cagri yapmaninda sirk oldugunu sozlerine ekledi.Diger Peygamberler ve awliya uzerine cagri yapip,onlar araciliyla tawassul yapanlar hakkinda sirk karari verdi.
Dalalettekilerin buluslarina inanirlik (veya guvenirlilik)vermek cabasiyla Ibn ^Abdul- Wahhab, Islamik kaynaklardan sectigi aktarma bilgilerle sozlerini susledi.Bu aktarma bilgiler,bir cok konular icin kanitlar olarak kullanilir ama Ibn ^Abdul Wahhab’in desteklemeye tessebbus ettigi konularda kullanilamaz.Ibn^Abdul Wahhab,yalnis demecler verdi ve kuvvetli ilim bilgisine sahip olmayan kisilerin kendisini takip etmelerine kadar,onlar icin kendi ifadelerini guzellestirdi.Ibn ^Abdul Wahhab, Tawhid{7} insanlarinin cogunun kafir olduguna , cahil insanlarin inanmalarini saglayana kadar, bu insanlar icin tezler yazdi.
Su^udiyy Ailesi Ile Birlesmesi :
Ustelik, Ibn ^Abdul –Wahhab, ad-Dar^iyyah{8}insanina ve Arabistanin dogu tarafindaki prenslerine kendisini desteklemeleri amaciyla cagri yapti.Onlar, onun doktrini tasidilar ve bu cabalarini ,kralliklarini kuvvetlendirmeye ve genisletmeye bir arac yaptilar.Onlar collerin Bedouinlerinin ustesinden gelene kadar,Bedouinslerinin kendi taraflarina almak icin calistitar ve Bedouinler , onlari takip edip,onlar icin birer ucretsiz ayakli asker oldular.Bundan sonra bu insan yigini , Ibn ^Abdul Wahhab ‘in dedigine inanmiyan kisinin kafir oldugunu ve Islamik olarak,inanmiyan kisinin kaninin dokulmesinin ve onun parasinin yagma edilmesinin halal olduguna inanmaya basladilar.
1143 AH icinde,Ibn ^Abdul-Wahhab sorunu baslama sinyalleri verdi ve 1150 AH.den sonra yayilmaya basladi.Bunun bir sonucu olarak, Alimler, onun kardesi Seyh Suleyman ve onun diger Seyhleri , Onu (Ibn ^Abdul-Wahhab)yalanlamak icin bir cok tezler yazdilar .Ancak Arabistan’in dogu yakasindaki ad-Dar^iyyah Prensi Muhammad Ibn Su^ud, onu destekledi ve onun ideolojisini yaymaya calisti.Ibn Su^ud,Banu Hanifah (Musaylimah al-Kadhdhab{9} halki )halkindandi.Muhammad Ibn Su^ud oldugunde, onun oglu ^Abdul- ^Aziz Ibn Muhammad Ibn Su^ud , Wahhabi inanclarini yaymanin cirkin vazifesini yerine getirme sorumlulugunu uzerine aldi.
Madinah(Medine) icindeki,Ibn ^Abdul Wahhab’in Seyhlerinin bircogu,onun hakkinda “O,dalalete goturulecek ve Allah’in dalalete goturmeyi Takdir etmis oldugu kisileride dalalete goturecek “diyorlardi.Alimlerin spekulasyonlarindaki seyler oldu.Ibn ^Abdul Wahhab ,icat ettigi madhhab(mezheb)in arkasindaki onun niyetinin ”Tawhid ‘i aritmak “ ve “Sirki reddetmek” oldugunu iddia etti.O, insanlarin 600 yildan beri kufru takip etmis oldugunu ve Dini yeniden canlandirma iddiasinda bulundu!!!
Ibn ^Abdul Wahhab’in Metodu :
Ibn ^Abdul Wahhab,kafirler hakkinda vahyedilmis ayetleri alip,bunlari Mu’minlere uyguladi.Allah Ta^ala ‘nin Ahqaf Suresi, 5.ayette ifade ettiginin anlami sudur:[Allah,tan baskasina (ibadet icin)dua eden kisiden baska daha sapkin kim olabilir?Allah’tan baskasina dua ederse, duasina cevap alamaz .]Allah Ta ^ala’nin Yunus Suresi, 106 .ayetinde ifade ettiginin anlami sudur:[Allah’tan baskasina (ibadet icin) dua etmeyin.Allah’tan baskasina ibadet ettiginiz size fayda veremeyecek ve size zarar veremeyecektir.]
Bu ayetlere benzeyen ,Kur’an icindeki ayetler coktur.Muhammad ibn ^Abdul –Wahhab, yukaridaki ayetleri cok yalnisca yorumladi ve “Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam), diger peygamberler ve awliya’ dan yardim isteyen veya onlara cagirma yapan veya onlarin herhangi birinden aracilik icin isteyen(yani tawassul yapmak) Mu’minlerin ; Kur’an icinde bahsedilen kafirler gibi oldugunu soyledi”
Ibn ^Abdul Wahhab,Allah’in Koruma ve Yardimi’ni almak umidiyle,Peygamberimiz Muhammad (Sallallahu ^alayhi wa sallam) in ,diger peygamberlerin ve awliya ‘nin kabirlerine ziyaret etmeye gitmeyi kufur olarak dusundu.Allah’in Zumar Suresi ,3.ayeti musrikler hakkinda vahyedilmistir.Bu ayetin anlami sudur :[ Putlara ibadet edenler , soyle dediler :”Allah’tan daha yuksek bir derece elde etmenin disinda ,biz onlara ibadet etmiyoruz.”]
Ibn ^Abdul Wahhab ,yanlisca ifade etti ve “Tawassul yapanlar ,(ornegin Peygamberimiz araciliyla ,Allah’tan istemenin)Zumar Suresi, 3.ayetinde bahsedilen kafirlere benzer oldugunu dusundu.” Ibn ^Abdul Wahhab ayni zamanda sunu dedi: “ Kafirler putlarin birsey yaratacagini inanmiyorlardi.Onlar ,Allah’in Yaratici olduguna inaniyordi.” Ibn Abdul Wahhab, kendi kanitlarini Luqman Suresi 25. ayet ile Zumar Suresi , 38 . ayetini gosterip verdi.Bu ayetlerin anlami sudur :[ “Dunyayi ve gokleri kim yaratti?” diye onlara sorarsaniz ,Onlar “ Allah” tir diyecekler.] az-Zukhruf Suresi ,87.ayetinde ,Allah ‘in ifade ettiginin anlami sudur.[Eger onlara sorarsaniz ;”Onlari kim yaratti?”.Onlar “ Allah’tir diyeceklerdir] Ibn ^Abdul Wahhab, bu ayetlerden tawassul yapan Mu’minlerin kafirlere benzedigi hatali sonucunu cikardi.
Islam Alimleri , Ibn ^Abdul Wahhab’i Delillerle Curutup Yalanladilar:
Islam Alimleri,^Ibn Abdul Wahhab’in sonuc cikarma sisteminin yalnis oldugunu soylediler.Inananlar, Peygamberleri ve awliya’yi ,Yaratici olarak dusunmediler ve inananlar,Onlarin Allah’in ortaklari olduklarini zannetmediler.Bunun yerine,inananlar, Peygamberimiz ve awliya’nin Allah’in yaratmis oldugu varliklari ve cok iyi kullari olduklarina vede bu kullarin ibadet edilmeye layik olmadiklarina dosdogruca inaniyorlardi.
Bu ayetlerde kastedilen,kafirlerin kendi putlarinin Yaraticiliga layik olduuna inandiklaridir.Onlar, putlarin Dunya’yi ve Gokleri yaratmadiklarini bilmelerine ragmen,kafirler kisinin Yaraticisini yucelttigi gibi yucelttiler.Diger taraftan inananlar,Peygamberlerin ve awliya’nin ibadet edilmeye layik olduguna inanmazlar.Inananlar,Peygamberlerin ve awliya’nin ;Yaraticinin Vasiflari ile vasiflandirilmasina, layik olduklarina inanmazlar.Inananlar, kisinin ; Allah’i yuceltebilecegi gibi, diger seyleride ayni sekilde yuceltebileceklerine inanmazlar.(Yani, Allah, her bakimdan en yuksek onem derecesine sahiptir).Inananlar,bu insanlarin Allah’in sectigi , Yuce Zati’nin cok sevgili ve iyi kullari olduklarina ve onlarin barakahsiyla, Yuce Zati’nin merhametini yarattigi kullarina bahsettigine inanirlar.Boylece,Allah’in kullari,Peygamberler ile awliya ‘dan barakah(Allah in Koruma ve Yardimlari) aradigi zaman , onlar bu barakah yi Allah’tan bir merhamet olarak ariyorlar.
Bu Mu’minlerin temel inanci hakkinda ; Kur’an ve Sunnetten bircok kanitlar ve ornekler vardir.Mu’minler, Allah’in herseyin tek Yaratici’si olduguna,faydayi bahsedenin(verenin) ve zarari verenin Yuce Zati(Allah)’nin olduguna,sadece Yuce Zati’nin ibadet edilmeye layik olduguna inanirlar.Mu’minler, Allah’tan baskasinin yaratilmislari etkileyecek gucu olmadigina inanirlar.Peygamberler ve awliya herhangi birseyi yaratamazlar.Onlar, faydayi veya zarari vermek gucune sahip degillerdir.Ama dosdogru Mu’minler(Peygamberler ve awliya)in barakahsiyla,kullarinin uzerine Merhametini bahseden , Allah’tir.
Boylece,kafirlerin inanci ,yani onlarin putlarinin tapinmaya layik ve Yaratici’liga layik olduklarina inanci, onlarin kufre dusmesine neden olan seydir.Kafirlerin bu sozu; daha onceden az-Zumar Suresi, 3 .ayetinde ifade edilmis oldugu gibi,putlarin ibadet edilmeye layik olmadiklari onlara gosterildigi ve kanitlandigi zaman, bunu onlarin inanclarini ortaya cikarma cabasi icinde soylenilmistir.
Putlarin Yaratici’ligina inanmis kafirlerle,Tawhid’e inanmis inananlari esit tutmayi; Ibn ^Abdul-Wahhab ve onu takip edenler nasil izin verebililir buluyorlar?Onceden bahsedilmis ayetlerin hepsi ve bunlara benzer ayetler,Allah’a ortak kosan kafirler ile ilgilidir.(Inananlarin hic biri buna dahil degildir)Al-Bukhariyy , Ibn ^Umar (Allah’tan Onun derecesini artirmasini dileriz)rotasindan nakletmistir ki; Peygamberimiz Muhammad (Sallallahu ^alayhi wa salaam)Khawarij’leri ; kafirler hakkinda bildirilmis ayetleri alip,onlari inananlara vasiflayanlar gibi tanimladi.!!!Ibn ^Umar rotasinda nakledilende , Peygamberimizin soyledigin anlami sudur :<<<Milletim icin encok korktugum sey , bir adamin Kur’an ‘i yalmis aciklamasi ve Kur’an ‘da ifade edilenin anlamin disinda kullanmasidir(Yani onun anlamini degistirmesidir).>>>Bu hadith ve daha once aciklanmis olan digeri, Wahhabilere cok iyi uygulanir.
Tawassul Icin Kanitlar :
Yuce Zati’nin Yaratilmis Varliklarinin Bazisi Ile,Seyler(Istekler) icin Allah’tan Istemenin Izin Verilebilirligi :
Eger tawassul yapmak kufur olmus olsaydi,bu durumda Allah’in Peygamberi,Onun yakin arkadaslari ve bu milletin Khalaf ve Salaf halki bunu yapmis olmayacakti.Ancak Peygamberimizin sahih hadith inde bahsedilir ki, Peygamberimiz Allah’tan sunu soyleyerek isterdi.Soylediginin anlami sudur:<<<O Allah, Yuce Zati’dan isteyenlerin onem dereceleri ile ,Yuce Zati’ndan istiyorum{10}>>>Suphesiz ,bu bir tawassuldur.Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam)in bu duayi Onun yakin arkadaslarina ogretirdi ve onlara onu soylemelerini emretti.Bu konu hakkinda bilgi; farkli kitaplarda ve Ibn ^Abdul Wahhab ‘i yalanlayan tezlerde ayrintili aciklamalarla verilmistir.
Al-Hakim tarafindan anlatilan bir hadith te; Adam’in bu agacin meyvesinden yedikten sonra, Peygamberimiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam) ile tawassul yaptigi anlatilir.Adam bunu yapti .Cunku Adam(^alayhis-salaam ) ^Arsh’in uzerine yazili Peygamberimizin adini gordu.<<<O Allah, bu evladim (Muhammad)in itibariyla, babasini(Adam)bagisla.>>>dedi.
Fatima Bint Asad(Allah onun derecesini yukseltsin) olumu uzerine,Peygamberimiz, (Sallallahu ^alayhi wa sallam) onun onurlu elleriyle ,Fatima’yi mezarina koydu ve <<<O Allah, annemi bagisla{11} ve Peygamberinin ve Peygamberinden once gelen Peygamberlerin onem dereceleriyle, Onun yerini genislet.Yuce Zati’n encok Merhametli olandir.>>>dedigi Ibn Hibban tarafindan anlatilmistir.
Sahih{12} olarak siniflandirilmis bir hadith vardir.Kor bir adam;onun gormesini geriye getirmesi icin ,Peygamberiz(Sallallahu ^alayhi wa sallam) den, Allah’a dua etmesini istemistir.Peygamberimiz kor kisiye abdest almasini ve iki rekat namaz kildiktan sonra <<< O Allah, ,Yuce Zati’dan istiyorum ve kendimi Yuce Zati’na , Merhametin Peygamberi olan Peygamberin Muhammad ile yoneltiyorum.O Muhammad;Ben Allah’tan ihtiyacimi gidermesini senin ile istiyorum.O Allah,benim icin araya girmesini ona olanak ver.>>>
Kor adam, Peygamberimizin ona yapmasini ogrettigi seyi yapti{13} ve Allah ,onun gormesini geri getirdi.Ustelik,at- Tabaraniyy tarafindan anlatilmistir ki,kor adam tarafindan yapilmis tawassul; Peygamberimizin vefatindan sonra,Peygamberimizin yakin arkadaslari ve Salaf tarafindan da kullanildi.
^Umar Ibn al-Khattab,Insanlarla “Istisqa”{14}namazi kildigi zaman ,al-^Abbas(Peygamberimizin amcasi ve Allah onun sevaplarini odullendirsin)ile tawassul yapti.Islamik Alimlarin kitaplarinin icinde bahsedilmis ,daha kanitlarda vardir.Ama bunlari uzunca burada tekrar sayamiyoruz.
Peygamberin yakin arkadaslarinin ve onlarin takipcilerinin sozlerini izleyenler;sadece Peygamberimizin vefatindan sonra degil,Onun hayati icinde de ; sadece Onun mevcut olmadigi zaman degil,Onun huzurunda da”O Muhammad” sozuyle, Peygamberimize cagri yapmanin gecerliligi hakkinda cok miktarda kanit bulacaktir..Aslinda bir cok metinler,”O Muhammad” anlamindaki tabirini kapsar.Peygamberimiz (Sallallahu ^alayhi wa sallam)in ismiyle cagirmaya izin verilir.Peygamberimizin kabrine gittigi zaman,Peygamberimizin yakin arkadasi Bilal Ibn al-Harith ‘in(Allah ‘tan onun sevaplarini odullendirmesini dileriz)sozu buna ornektir:” O Allah’in Mesajcisi,senin Milletine yagmur gondermesini ,Allah’tan iste “ seklinde soylemistir.Onun sozu bu tertibi kapsar.{15}