Ibn Arabi'yi savunanlarin dikkatine:
Ibn Arabi’nin Vahdet-i Vücûd inancinin dayanagi olarak ünlü eseri Fûsus el-Hikem dikkate alindiginda, söz konusu inancini ifade eden bazi söz ve açiklamalari sunlardir;
"Bu kitap, nefis ârzularinin münezzeh ve içine fesad karismamis olan en küdsî makamdan indirilmistir.. .ben ancak bana ilham olunan seyi söyledim. (s:5)
Tanri, mahlûkuna insan ile nazar kildi ve onlara rahmet eyledi. Su halde O ezelî olan insan, sekliyle hadîs, zuhur ve nes'eti bakimindan ebedî ve daimdir. (s: 10)
Bineanaleyh biz O'nu gördügümüz vakit kendi nefislerimizi görürüz ve O bizi gördügü vakit kendi nefsini görür, (s: 1 9)
O (yani Adem) hem Hak, hem de Halk'tir (s:25)
Hakk'i tenzih eden kimse ya câhildir, ya edebî noksan kimsedir.. .Çünkü Hak olan Mahlûk'larin hepsinde zuhur yani belirme vardir. Su halde bütün mefhumlarda beliren O'dur. (s: 51,52)
Sen Hakk'in sureti ve Hakk da senin ruhun oldugu oldugu cihetle sen Hakk için cismanî bir suret gibisin. O da senin cesedinin suretini sevk ve idare eden bir ruh gibidir (s:54).
Alemin suretinden Hakk'in ayrilmasi asla mümkün degildir (s: 55).
Böyle olunca her bir Mâbud'da Allah'tan baskasina ibadet olunmadi (s: 62)
Sen yere gömüldügün vakit O'nun içindesin, O senin zarfindir (s: 66)
Vücûd âleminde ancak O vardir (s: 74).
Varlikta O'nu gören, O'dan baskasi degildir (s:75).
insan ve esya isimleriyle anilan hep O'dur (s:76).
Demek oluyor ki, tabiat âlemi bir aynada beliren suretlerdir. Hayir! belki de çesitli aynalarda görülen tek bir surettir (s:81).
Allah beni öger, ben de O'nu. O bana kulluk eder, ben de O'na (s:94)
Hakk'in belirmesi benim vücûdumdadir. Bunun için biz Hakk'a göre kap gibiyiz (s:95).
Ey nefsinde varliklari yaratan! Sen halk ettigin seylerin hepsisin(s:105).
Bir vakit olur ki, Kul süphesiz Rabb olur. Baska bir vakitte de iftirasiz kulluk derecesine iner (s:109).
Herhangi bir mahlûkta Allah'tan su eser vardir ve diger mahlûkta bu sey vardir denilemez. Çünkü O ezelî varlik parçalanmayi kabul etmez (s: 111).
Sen Kul'sun ve Tanri'sin; kullugun kimin kulu oldugunu bildigin içindir (s:116).
O herseyi kaplamistir (s: 118 ).
Zaten yolda muhakkak olarak yürüyen Hakk'tir. Bilinen de ancak O'dur. (s: 156).
Su halde sen bir yönden düsünürsen benim siginmam O'ndan O'nadir(s:164).
Göz O'ndan baskasina bakmaz (s:167)...
Hakikat ancak bizim bahsettigimizdir. Buna inan ve bu meselede hâl ile bizim gibi ol (s:307)...
FUSUSUL HİKEMDEN