Ögrenci geçmeli mi?
Bu soru Kopenhagen'daki bir unviversitenin fizik sinavindan alinmistir:
Bir gökdelenin yüksekligini barometre ile nasil bulursunuz?
Ögrencilerden birinin cevabi:
"Barometrenin ucuna bir ip baglarsiniz. Sonra gökdelenin tepesinden asip sallarsiniz. Barometre yere degdiginde ipin boyuyla barometrenin boyunun toplami gökdelenin yüksekligini verecektir."
Bu oldukça orijinal cevap hocayi çileden çikartmaya yetti ve ögrenci dersten kaldi. Ögrenci cevabinin dogrulugu konusunda itirazda bulundu ve üniversite durumu çözmek için baska bir hoca gönderdi.
Yeni hoca, cevabin aslinda dogru olduguna, fakat kayda deger bir fizik bilgisinin varligini göstermedigine karar verdi. Sorunu çözmek üzere ögrenciyi en azindan asgari bir temel fizik bilgisi olup olmadigni anlamak için, ona alti dakika vererek sorunun sözlü cevabini vermesi kararini aldi. Ilk bes dakika, genç sessizlige gömüldü. Alni düsünceden kiris kiris olmustu. Hoca zamanin tükenmekte oldugunu hatirlattiginda genç çesitli cevaplarinin oldugunu, fakat hangisini kullanacagina karar veremedigini söyledi. Tekrar acele etmesi tavsiye edilince genç söyle cevapladi:
"Ilk olarak, barometreyi gökdelenin tepesine çikartip kenarindan asagi birakip yere inene kadar geçen süreyi ölçersiniz.
Binanin yüksekligi
H = 0.5 x g x t2
formülü uygulanarak hesaplanabilir. Fakat barometre için kötü bir seçim."
"Veya günes parliyorsa, barometrenin yüksekligini ölçersiniz. Sonra onu bir yere dikip gölge uzunlugunu ve sonra da gökdelenin gölge uzunlugunu ölçebilirsiniz. Bundan sonrasi basit bir orantiyi çözmek olacaktir. "Fakat bu konuda gökbilimsel bir cevap istiyorsaniz, barometrenin ucuna bir sicim baglayip onu bir sarkaç gibi sallandirabilirsiniz. Önce yer seviyesinde, daha sonra da gökdelenin tepesinde. Yüksekligi,
T=2¶² kvk (I/g)
formülündeki farktan yararlanarak bulabilirsiniz.
"Yahut da gökdelenin disarisinda bir yangin çikis merdiveni varsa, barometreyi bir cetvel gibi kullanarak yukariya çikarken gökdelenin boyunu barometre yüksekligi biriminden sayip bunlari toplayabilirsiniz."
"Eger ille de sikici ve ortodoks olmak istiyorsaniz, tabii ki barometre ile gökdelenin tepesindeki yer seviyesindeki basinci ölçer, milibar cinsinden çikan farki feet'e çevirebilirsiniz ve yüksekligi bulursunuz. Ancak bizler daima zihnin bagimsizligi ve bilimsel metodlar kullanma konusunda tesvik edildigimiz içindir ki, en iyi yol süphesiz hademenin kapisini çalmak ve yeni bir barometre isteyip istemedigini sorarak, gökdelenin yüksekligini söylemesi durumunda, ona bu barometreyi verecegimizi söylemek olurdu."
Sizce ögrenci geçmeli mi kalmali mi?
Ögrencinin adi: Niels Bohr, Fizik'te Nobel ödülü kazanan tek Danimarkali.
Bu soru Kopenhagen'daki bir unviversitenin fizik sinavindan alinmistir:
Bir gökdelenin yüksekligini barometre ile nasil bulursunuz?
Ögrencilerden birinin cevabi:
"Barometrenin ucuna bir ip baglarsiniz. Sonra gökdelenin tepesinden asip sallarsiniz. Barometre yere degdiginde ipin boyuyla barometrenin boyunun toplami gökdelenin yüksekligini verecektir."
Bu oldukça orijinal cevap hocayi çileden çikartmaya yetti ve ögrenci dersten kaldi. Ögrenci cevabinin dogrulugu konusunda itirazda bulundu ve üniversite durumu çözmek için baska bir hoca gönderdi.
Yeni hoca, cevabin aslinda dogru olduguna, fakat kayda deger bir fizik bilgisinin varligini göstermedigine karar verdi. Sorunu çözmek üzere ögrenciyi en azindan asgari bir temel fizik bilgisi olup olmadigni anlamak için, ona alti dakika vererek sorunun sözlü cevabini vermesi kararini aldi. Ilk bes dakika, genç sessizlige gömüldü. Alni düsünceden kiris kiris olmustu. Hoca zamanin tükenmekte oldugunu hatirlattiginda genç çesitli cevaplarinin oldugunu, fakat hangisini kullanacagina karar veremedigini söyledi. Tekrar acele etmesi tavsiye edilince genç söyle cevapladi:
"Ilk olarak, barometreyi gökdelenin tepesine çikartip kenarindan asagi birakip yere inene kadar geçen süreyi ölçersiniz.
Binanin yüksekligi
H = 0.5 x g x t2
formülü uygulanarak hesaplanabilir. Fakat barometre için kötü bir seçim."
"Veya günes parliyorsa, barometrenin yüksekligini ölçersiniz. Sonra onu bir yere dikip gölge uzunlugunu ve sonra da gökdelenin gölge uzunlugunu ölçebilirsiniz. Bundan sonrasi basit bir orantiyi çözmek olacaktir. "Fakat bu konuda gökbilimsel bir cevap istiyorsaniz, barometrenin ucuna bir sicim baglayip onu bir sarkaç gibi sallandirabilirsiniz. Önce yer seviyesinde, daha sonra da gökdelenin tepesinde. Yüksekligi,
T=2¶² kvk (I/g)
formülündeki farktan yararlanarak bulabilirsiniz.
"Yahut da gökdelenin disarisinda bir yangin çikis merdiveni varsa, barometreyi bir cetvel gibi kullanarak yukariya çikarken gökdelenin boyunu barometre yüksekligi biriminden sayip bunlari toplayabilirsiniz."
"Eger ille de sikici ve ortodoks olmak istiyorsaniz, tabii ki barometre ile gökdelenin tepesindeki yer seviyesindeki basinci ölçer, milibar cinsinden çikan farki feet'e çevirebilirsiniz ve yüksekligi bulursunuz. Ancak bizler daima zihnin bagimsizligi ve bilimsel metodlar kullanma konusunda tesvik edildigimiz içindir ki, en iyi yol süphesiz hademenin kapisini çalmak ve yeni bir barometre isteyip istemedigini sorarak, gökdelenin yüksekligini söylemesi durumunda, ona bu barometreyi verecegimizi söylemek olurdu."
Sizce ögrenci geçmeli mi kalmali mi?
Ögrencinin adi: Niels Bohr, Fizik'te Nobel ödülü kazanan tek Danimarkali.