Selamün aleyküm.
aorskaya üyenin namaz konusunda daha önceki yazılarına datanık olmuşsam da bu yazılarındaki; kurani deliller, sünnet ile ile ilgilideliller ve mantıklı anlatımları karşısında, namaz gibi önemli bir konununherkes tarafından bilinmesi gerektiği düşüncesiyle, ayrı bir başlık olarak elealınmasını uygun buluyorum.
Bütün üyeler buradan daha rahat okuyup, anlayarakkatıldıkları veya itiraz ettikleri kısımları yazsınlar. Konu daha da pekişsin,doğrusu neyse o anlaşılmaya çalışılsın.
Bu arada; aorskayanın yazısını kendi içinde çok tutarlı,mantıklı ve deliller bakımından yeterli bulsamda; bu güne dek süregelennamazın, diğer alim kimseler tarafından nasıl böyle kılındığını da açıklamaktazorlanıyorum.
Bunca İslam alimi; nasıl oluyorda bu delilleri göremiyor,akıl edemiyor ve namazında kurandan olmayanları bulundurabiliyor?
Bunlara da mantıklı cevabı, başta aorskaya olmak üzereverebilen olursa seviniriz.
Müslüman kardeşlerimin dikkatine!
Hadis rivayetlerine, hadis değeri verip, kuranı terkedince en önemliibadetlerden olan namazda bile nasıl hatalara düştüğünüzü aşağıdakianlatımlarla buyurun hep birlikte görelim.
Burada konuyu; kurandan delillerle doğrunamaz ve sünnetden delillerle doğru namaz olarak iki kısımda anlatacağım.
KISIM 1 : KURANDAN DELİLLERLE DOĞRU NAMAZ
Bilindiği üzere namaz, islamınen temel ve önemli ibadetlerinin başında gelmektedir.
Bu nedenle; Müslüman olanherkesin özellikle vakitli farz olan (kazası, yani ertelemesi dahi olmayan) namaz ibadetlerini zamanında yapmasıçok önemli kazanımdır.
Ancak; namazların zamanın dakılınmasından daha da önemlisi namazların doğru kılınmasıdır. Allah Teala;sarhoş insandan bile ne dediğini bilinceye kadar namazdan uzak durmasını veancak, bilinçli hale geldiğinde namazını kılmasını istediğinden, namazın tamdoğru şekilde kılınması için namazın nasıl olması gerektiğinin de bilinmesizorunluluk olmaktadır.
Yani kısaca, sarhoş biri dahi,ne dediğini bilince namazı, bilinçli olarak kılmak zorundaysa; normal birisiondan daha fazla namazı bilinçli kılmak zorunda olduğu açıktır.
İşte bu nedenle; namazlar tambilinçle doğru kılınabilirse; Müslümanlar için fayda sağlar. Aksi halde,kuranda eleştirilen ve fayda görmeyen namazı doğru kılmayan kişiler konumunadüşeriz.
Bu nedenle namazı kısacahatırlayarak; yapılan yanlışları düzeltmemiz için burada göstermeye çalışalım.
aorskaya üyenin namaz konusunda daha önceki yazılarına datanık olmuşsam da bu yazılarındaki; kurani deliller, sünnet ile ile ilgilideliller ve mantıklı anlatımları karşısında, namaz gibi önemli bir konununherkes tarafından bilinmesi gerektiği düşüncesiyle, ayrı bir başlık olarak elealınmasını uygun buluyorum.
Bütün üyeler buradan daha rahat okuyup, anlayarakkatıldıkları veya itiraz ettikleri kısımları yazsınlar. Konu daha da pekişsin,doğrusu neyse o anlaşılmaya çalışılsın.
Bu arada; aorskayanın yazısını kendi içinde çok tutarlı,mantıklı ve deliller bakımından yeterli bulsamda; bu güne dek süregelennamazın, diğer alim kimseler tarafından nasıl böyle kılındığını da açıklamaktazorlanıyorum.
Bunca İslam alimi; nasıl oluyorda bu delilleri göremiyor,akıl edemiyor ve namazında kurandan olmayanları bulundurabiliyor?
Bunlara da mantıklı cevabı, başta aorskaya olmak üzereverebilen olursa seviniriz.
Müslüman kardeşlerimin dikkatine!
Hadis rivayetlerine, hadis değeri verip, kuranı terkedince en önemliibadetlerden olan namazda bile nasıl hatalara düştüğünüzü aşağıdakianlatımlarla buyurun hep birlikte görelim.
Burada konuyu; kurandan delillerle doğrunamaz ve sünnetden delillerle doğru namaz olarak iki kısımda anlatacağım.
KISIM 1 : KURANDAN DELİLLERLE DOĞRU NAMAZ
Bilindiği üzere namaz, islamınen temel ve önemli ibadetlerinin başında gelmektedir.
Bu nedenle; Müslüman olanherkesin özellikle vakitli farz olan (kazası, yani ertelemesi dahi olmayan) namaz ibadetlerini zamanında yapmasıçok önemli kazanımdır.
Ancak; namazların zamanın dakılınmasından daha da önemlisi namazların doğru kılınmasıdır. Allah Teala;sarhoş insandan bile ne dediğini bilinceye kadar namazdan uzak durmasını veancak, bilinçli hale geldiğinde namazını kılmasını istediğinden, namazın tamdoğru şekilde kılınması için namazın nasıl olması gerektiğinin de bilinmesizorunluluk olmaktadır.
Yani kısaca, sarhoş biri dahi,ne dediğini bilince namazı, bilinçli olarak kılmak zorundaysa; normal birisiondan daha fazla namazı bilinçli kılmak zorunda olduğu açıktır.
İşte bu nedenle; namazlar tambilinçle doğru kılınabilirse; Müslümanlar için fayda sağlar. Aksi halde,kuranda eleştirilen ve fayda görmeyen namazı doğru kılmayan kişiler konumunadüşeriz.
Bu nedenle namazı kısacahatırlayarak; yapılan yanlışları düzeltmemiz için burada göstermeye çalışalım.
İSLAMDA NAMAZ (KURANA GÖRE NAMAZ) NASIL OLMALIDIR
Nitekim halkında Müslüman olan ülkelerde yaşayan birçok insan namaz kılmakta,fakat ne var ki kıldıkları namazın içeriğinden habersiz, bilgisizbulunmaktadırlar. Kur'an-ı Kerim ifadesiyle bu kimseler namazlarındayanılgıdadırlar; ne için, nereye yöneldiklerinin, ne yaptıklarının bilincindedeğildirler..
İşte (şu) namaz kılanların vay haline, ki onlar namazlarındayanılgıdadırlar. Onlar gösteriş yap-maktadırlar. [Maun (107) - 4 ]
Namazın dosdoğru kılınması deyiminden sadece namazın aksatılmamasınıanlayanlar, doğru Namazın insana kattığı değerlere kavuşamamakta ve namazınfaydalarından yararlanamamaktadırlar.
Bu bilinçle namazı eda edilmelidir. Namazı bu bilinçle edaettikten sonrada Allahın her şeyi gördüğü, bildiği gerçeğini unutmayıp,namazların içeriği hatırlanarak ona uygun yaşanmalıdır.
Tabi bütün bunların gerçekleşmesi için, önce namazın neolduğunu doğru bilmemiz gerekir.
Namaz,bildiğimiz gibi peygamber efendimizden öncede pratiği olan bir İslam emridir.
Peygamberimiz zamanında ve kuran emri ile namazın sadece içeriğideğiştirilmiştir.
Bilinen kıyam, rüku, secde şekli muhafaza edilmiştir.
Ama, bundan böyle değişen namazın içeriği; sadece kurandanolmuştur.
Bunedenle bundan böyle, eskiden olduğu gibi namazın içinde, herkes dilediği gibisöz ve isteklerde bulunamayacak, sadece kurandan okuyabilecektir.
Namazın içerisinekurandan olmayan söz ve dualar katılırsa, namaz doğru namaz olmayacaktır. Bu nedenlenamazlarımızda, sadece kurandan ayetleri kullanmak gerekir. Bu ayetlerindeanlamlarını bilerek kullanmamız gerekir.
Aksi halde, namaz başka bir zamanda ve bilinmeyen bir olguolarak kalacak, ama yanlış yada harama düşme bu zamanda ve bilinen bir gerçekolarak müslümanı zora sokacaktır.
İşte bu nedenle bilerek kılalım namazlarımızı.
Sonra doğrulup seccademizden; dosdoğru kimliklerle, dosdoğru eylemlere doğruyürüyelim
aorskaya
Not: Namazın ne olduğunu anlamak için bu yazının alıntılandığı yazıbütünün okunması faydalı olacaktır. Aşağıdaki linkten yazının tamamınaulaşılabilir.
http://www.islamforum.net/f132/hanifcilere-gore-namaz-nasil-olmali-28237/
Bu alıntı ile namazın nasıl olması gerektiğine burada sadece bir nebzedeğinildi. İşte namazın böyle olabilmesi için namazın içeriğinin yani namazdaneler söylenebileceğinin kesin olarak bilinmesi gerekir. Yukarıda alıntıda değinileni hatırlayacak olursak; namazda söylenecek sözleriinsanlar belirleyemiyordu. Şimdi, namazda sadece, Allah sözünden, kurandanokunacağına dair delilimizi görelim.
Kuraninene kadar bu namazlarda insanlar kendilerine göre serbestçe dua ediyorlaryada Allah'a övgüler söyleyebiliyorlardı.
Ama kuran geldikten sonra "namazda kurandan okuyun"denilerek (müzemmil (73)- 20), namazda herkesin söz serbestisi kaldırıldı,sadece kurandan olanların namazda kullanılması istendi.
(Burayı kısaca anlatıyorum, çünkü kurana göre namaz, şu an pratik edilenve diyanet tarafından belirlenen namazdan çok farklıdır. Namaz ibadetinin neolduğu için yukarıdaki linke bakılabilir.)
Böylece kuranla birlikte namazın esasiçeriği belirlenmiş oldu. Namazın (kıyam, rükuu, secde) gibişekilsel şartları ise; sizden öncekilerden nasıl gördüyseniz öyle devam edindenilerek, süregelen şekilsel pratik devam ettirildi.
1) Kıyam (ayakta durmak) [Bakara-238 ; Hac-26; Şuara-218; Nebe-38;Mutaffifun-6]
2) Rüku (eğilmek) [Maide-55; Bakara-43; Tevbe-112; Hac-26,77; Sad-24; Fetih-29]
3) Secde (yere kapanmak) [Nisa-102; Tevbe-112; Hicr-98; Furkan-64; Secde-15;Zümer-9; Fetih-29; Kaf-40; Necm-62; Kalem-43; Alak-19]
1. İŞTE BU NEDENLE; NAMAZDASADECE KURANDAN OLAN AYET YADA SURELER OKUNABİLİR.
2. NAMAZIN İÇİNE , (en güzeldua diye de nitelesek) İNSAN YAPIMI OLANDUALARI ( SÜBHANEKE, ETTEHİYYATÜ VB.) SOKAMAYIZ.
3. EĞER NAMAZIMIZDA, KURANDANOLMAYAN İNSAN YAPIMI DUALARI SOKARSAK NAMAZ, KURANDA İSTENDİĞİ GİBİOLMAYACAĞINDAN, NAMAZ OLMAZ.
Görüldüğü gibi kurani delilleregöre namaz, sadece kurandan okunan ayet ve surelerden oluşmaktadır. İnsanlartarafından belirlenen sübhaneke ve tehiyyatu duaları vb. namaza sokulamaz.
Çünkü namaz, kulun; yalnız veyacemaat halinde bildiği ve bilmediği bütün alemi karşısına alarak sadece Allahahamdini yaptığı ve yalnızca ona dua ettiği, yalnızca ondan yardım istediği birolgudur. Yani burada kul Allaha olan teslimiyetini ve ondan olan istekleriiçin namazdadır. Hamd ve dualarla ilgilibilgiler ise yine kuran ayetleri ile şablon olarak verilmiştir.
Bu durumda kurana göre; kuranıterk edip, hadis rivayetleri ile namaza kurandan olmayan dualar sokaninsanların namazda nasıl yanıldıklarını görmüş oluyoruz.
İşte, Müslümanlar, hadisrivayetlerini kurandan önden tutunca bunlar başına gelmektedir. Halbuki herMüslüman hadislerin neden korunmadığını akıl ederek, kuranı yaşam merkezinekoyabilmeli ve yaşamını ibadetlerini kuran merkezli olarak yapabilmelidir.