KURAN'A GÖRE SÜNNET KAVRAMI
Sünnet kavramına bir de Kur'an penceresinden bakalım.
Sünnet kelime olarak tarz, metot, yol, tavır manalarına gelir. Sünnet kelimesi toplulukların devam edegelen davranışları manasında da kullanılır. Sünnet kelimesi Kuran'da en çok, tek geçerli sünnetin Allah'ın sünneti olduğu ve Allah'ın sünnetinde değişiklik olmayacağı şeklinde kullanılır. Kuran'da sünnet kavramı 2 ayette geçer. Bunlar:
Artık onlar öncekilerin Sünnetinden başkasını mı bekliyorlar? Allah'ın SÜNNETinde kesinlikle bir değişiklik bulamazsın. Allah'ın sünnetinde dönüşüm de bulamazsın. (35 Fatr 43)
Daha önceden gelip geçenler hakkında Allah'ın sünnetidir. Allah'ın SÜNNETinde kesin olarak bir değişiklik bulamazsın. (33 Ahzab 62)
Görüldüğü gibi sünnet=Allah'ın kanunu, kuralı, sözü vs. anlamındadır.
KURAN'A GÖRE HADİS KAVRAMI
Hadis kavramına da Kur'an penceresinden bir bakalım.
Hadis, kelime olarak; davranış, hareket, söz, cümle vb. manalarına gelir. Hadis kavramı Kur'an'da 7 ayette geçer. Bunlar:
Allah'tır O, ilah yoktur O'ndan başka. Hakkında hiçbir kuşku bulunmayan kıyamet gününde, hepinizi muhakkak bir araya toplayacaktır. HADİS bakımından, Allah'tan daha sadık kim olabilir? (4 Nisa 87)
Göklerin ve yerin melekutuna, Allah'ın yarattığı herhangi birşeye bakmadılar mı; ecellerinin gerçekten yaklaşmış olabileceğini düşünmediler mi? Peki, bu Kur'an'dan sonra hangi HADİSe iman ediyorlar? (7 Araf 185)
Yemin olsun ki, resullerin hikâyelerinde, aklını ve gönlünü çalıştıranlar için bir ibret vardır. Bu Kur'an, uydurulacak bir HADİS değildir; aksine o, önündekini tasdikleyici, her şeyi ayrıntılı kılıcıdır. İnanan bir topluluk için de bir kılavuz ve bir rahmettir. (12 Yusuf 111)
İnsanlardan öylesi vardır ki, Allah yolundan bilgisizce saptırmak için HADİS (laf eğlencesi) satın alır ve onu alay konusu edinir. İşte böylelerine rezil edici bir azap vardır. (31 Lokman 6)
İşte bunlar, Allah'ın ayetleridir ki, onları sana hak olarak okuyoruz. Hal böyle iken Allah'tan ve onun ayetlerinden sonra hangi HADİSe inanıyorlar? (45 Casiye 6)
Eğer doğru sözlü iseler, onun benzeri bir HADİS getirsinler. (52 Tûr 34)
Artık bundan sonra hangi HADİSe iman edecekler? (77 Murselat 50)
Görüldüğü gibi hadis kavramı Peygamberimizin sözü değil, Yüce Allah'ın sözüdür. Ayetlerde bu apaçık bellidir.
KUR'AN'I ANLAMAK İÇİN KUR'AN YETER
"Sünnet ve hadise uymayı Kur'an öğütlüyor" diye dininizi sünnete ve hadise göre yaşayamazsınız. Görüldüğü gibi: Sünnet=Peygamberimizin hal ve hareketleri vs. değil, Allah'ın kanunları, kural ve yasaklarıdır; Hadis=Peygamberimizin sözü değil, Allah'ın sözü (ayetleri) dir. Kur'an'ın hiç bir yerinde "peygamberin hadislerine ve sünnetine uyun" ifadesi veya buna benzer ifadeler bulunmuyor. Hiçkimse hadise veya sünnete uymak zorunda değildir. Sünnete ve hadise uymayı Kur'an'a dayandırmak ahmaklıktır. Peygamberimize dayandırmak da ahmaklıktır. Çünkü Allah Kur'an'da şöyle buyuruyor:
Onun (Muhammed'in) söylediği vahyolunandan başka bir şey değildir. (53 Necm 4)
Evet. Ayette de apaçık belli. Peygamberimiz din adına yalnızca Kur'an'dan konuşmuştur. Hadis ve sünnete ihtiyacımız yoktur.
Hadislere ihtiyacımız olsaydı Peygamber efendimiz zamanında bunlar yazılabilirdi. Fakat hadislerin tarihini iyice araştırdığımızda peygamberimizin vefatından 200 küsür yıl sonra yazılmaya başlanmıştır. Eğer gerekli olsaydı Rasulullah'ın vefatından hemen sonra da yazılabilirdi. Bütün hadisler şüphelidir. Sünnet kavramı da hadislerden ortaya çıktığı için sünnet de şüphelidir. Bunun için tek başvuracağımız kaynak Kur'an'dır.
Kur'an'ı anlamak için hadis veya sünnete ihtiyacımız yoktur. Kur'an'ı okuyan anlar. Kur'an zaten; anlayanlar, anlamak isteyenler ve gerçeği apaçık bilmek isteyenler içindir (2 Bakara 118 ) . Anlamak istemeyenlere sözümüz yoktur. Onlar zaten anlamazlar. Allah Kur'an'da şöyle buyuruyor:
Gün olur, her ümmet için kendi aleyhlerine kendi içlerinden bir tanık çıkarırız. Seni de şu insanlar hakkında tanık olarak getireceğiz. Sana bu Kitabı indirdik ki HERŞEYin ayrıntılı bir açıklayıcı, bir kılavuz, bir rahmet, Müslümanlara da bir müjde olsun. (16 Nahl 89)
Burda "Herşey" kelimesine dikkatinizi çekmek istiyorum. Allah, Kur'an için, herşeyin ayrıntılı açıklayıcısı kavramını kullanıyor. Allah'ın dinimizin kaynağı olan Kur'an'ı, Kur'an'da açıklamamış olması düşünülebilir mi? Allah'ın, Herşey kavramını kullandığı Kitap dinimizin Kitabıdır, dinimizi öğrendiğimiz Kitabı da bu Kitapta (Kur'an'da) açıklamıştır. Tabii siz bu kavrama (Herşey kavramına) Kur'an'ı dahil etmiyorsanız bi şey diyemem... Lütfen aklınızı kullanın...
Allah, pisliği; akıllarını kullanmayanların üzerine yağdırır. (10 Yunus 100)
Selam ve dua ile...
Sünnet kavramına bir de Kur'an penceresinden bakalım.
Sünnet kelime olarak tarz, metot, yol, tavır manalarına gelir. Sünnet kelimesi toplulukların devam edegelen davranışları manasında da kullanılır. Sünnet kelimesi Kuran'da en çok, tek geçerli sünnetin Allah'ın sünneti olduğu ve Allah'ın sünnetinde değişiklik olmayacağı şeklinde kullanılır. Kuran'da sünnet kavramı 2 ayette geçer. Bunlar:
Artık onlar öncekilerin Sünnetinden başkasını mı bekliyorlar? Allah'ın SÜNNETinde kesinlikle bir değişiklik bulamazsın. Allah'ın sünnetinde dönüşüm de bulamazsın. (35 Fatr 43)
Daha önceden gelip geçenler hakkında Allah'ın sünnetidir. Allah'ın SÜNNETinde kesin olarak bir değişiklik bulamazsın. (33 Ahzab 62)
Görüldüğü gibi sünnet=Allah'ın kanunu, kuralı, sözü vs. anlamındadır.
KURAN'A GÖRE HADİS KAVRAMI
Hadis kavramına da Kur'an penceresinden bir bakalım.
Hadis, kelime olarak; davranış, hareket, söz, cümle vb. manalarına gelir. Hadis kavramı Kur'an'da 7 ayette geçer. Bunlar:
Allah'tır O, ilah yoktur O'ndan başka. Hakkında hiçbir kuşku bulunmayan kıyamet gününde, hepinizi muhakkak bir araya toplayacaktır. HADİS bakımından, Allah'tan daha sadık kim olabilir? (4 Nisa 87)
Göklerin ve yerin melekutuna, Allah'ın yarattığı herhangi birşeye bakmadılar mı; ecellerinin gerçekten yaklaşmış olabileceğini düşünmediler mi? Peki, bu Kur'an'dan sonra hangi HADİSe iman ediyorlar? (7 Araf 185)
Yemin olsun ki, resullerin hikâyelerinde, aklını ve gönlünü çalıştıranlar için bir ibret vardır. Bu Kur'an, uydurulacak bir HADİS değildir; aksine o, önündekini tasdikleyici, her şeyi ayrıntılı kılıcıdır. İnanan bir topluluk için de bir kılavuz ve bir rahmettir. (12 Yusuf 111)
İnsanlardan öylesi vardır ki, Allah yolundan bilgisizce saptırmak için HADİS (laf eğlencesi) satın alır ve onu alay konusu edinir. İşte böylelerine rezil edici bir azap vardır. (31 Lokman 6)
İşte bunlar, Allah'ın ayetleridir ki, onları sana hak olarak okuyoruz. Hal böyle iken Allah'tan ve onun ayetlerinden sonra hangi HADİSe inanıyorlar? (45 Casiye 6)
Eğer doğru sözlü iseler, onun benzeri bir HADİS getirsinler. (52 Tûr 34)
Artık bundan sonra hangi HADİSe iman edecekler? (77 Murselat 50)
Görüldüğü gibi hadis kavramı Peygamberimizin sözü değil, Yüce Allah'ın sözüdür. Ayetlerde bu apaçık bellidir.
KUR'AN'I ANLAMAK İÇİN KUR'AN YETER
"Sünnet ve hadise uymayı Kur'an öğütlüyor" diye dininizi sünnete ve hadise göre yaşayamazsınız. Görüldüğü gibi: Sünnet=Peygamberimizin hal ve hareketleri vs. değil, Allah'ın kanunları, kural ve yasaklarıdır; Hadis=Peygamberimizin sözü değil, Allah'ın sözü (ayetleri) dir. Kur'an'ın hiç bir yerinde "peygamberin hadislerine ve sünnetine uyun" ifadesi veya buna benzer ifadeler bulunmuyor. Hiçkimse hadise veya sünnete uymak zorunda değildir. Sünnete ve hadise uymayı Kur'an'a dayandırmak ahmaklıktır. Peygamberimize dayandırmak da ahmaklıktır. Çünkü Allah Kur'an'da şöyle buyuruyor:
Onun (Muhammed'in) söylediği vahyolunandan başka bir şey değildir. (53 Necm 4)
Evet. Ayette de apaçık belli. Peygamberimiz din adına yalnızca Kur'an'dan konuşmuştur. Hadis ve sünnete ihtiyacımız yoktur.
Hadislere ihtiyacımız olsaydı Peygamber efendimiz zamanında bunlar yazılabilirdi. Fakat hadislerin tarihini iyice araştırdığımızda peygamberimizin vefatından 200 küsür yıl sonra yazılmaya başlanmıştır. Eğer gerekli olsaydı Rasulullah'ın vefatından hemen sonra da yazılabilirdi. Bütün hadisler şüphelidir. Sünnet kavramı da hadislerden ortaya çıktığı için sünnet de şüphelidir. Bunun için tek başvuracağımız kaynak Kur'an'dır.
Kur'an'ı anlamak için hadis veya sünnete ihtiyacımız yoktur. Kur'an'ı okuyan anlar. Kur'an zaten; anlayanlar, anlamak isteyenler ve gerçeği apaçık bilmek isteyenler içindir (2 Bakara 118 ) . Anlamak istemeyenlere sözümüz yoktur. Onlar zaten anlamazlar. Allah Kur'an'da şöyle buyuruyor:
Gün olur, her ümmet için kendi aleyhlerine kendi içlerinden bir tanık çıkarırız. Seni de şu insanlar hakkında tanık olarak getireceğiz. Sana bu Kitabı indirdik ki HERŞEYin ayrıntılı bir açıklayıcı, bir kılavuz, bir rahmet, Müslümanlara da bir müjde olsun. (16 Nahl 89)
Burda "Herşey" kelimesine dikkatinizi çekmek istiyorum. Allah, Kur'an için, herşeyin ayrıntılı açıklayıcısı kavramını kullanıyor. Allah'ın dinimizin kaynağı olan Kur'an'ı, Kur'an'da açıklamamış olması düşünülebilir mi? Allah'ın, Herşey kavramını kullandığı Kitap dinimizin Kitabıdır, dinimizi öğrendiğimiz Kitabı da bu Kitapta (Kur'an'da) açıklamıştır. Tabii siz bu kavrama (Herşey kavramına) Kur'an'ı dahil etmiyorsanız bi şey diyemem... Lütfen aklınızı kullanın...
Allah, pisliği; akıllarını kullanmayanların üzerine yağdırır. (10 Yunus 100)
Selam ve dua ile...