seyfullah putkýran
New member
- Katılım
- 30 Eyl 2005
- Mesajlar
- 5,807
- Tepkime puanı
- 205
- Puanları
- 0
- Yaş
- 40
- Konum
- Ruhlar Aleminden
- Web sitesi
- www.tevhidyolu.net
İSLAM´DA İBADETİN HAKİKATI
Allahu teala buyuruyor : “Ben insanları ve cinleri ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.” (Zariyat :56)
Sözlükte ibadet:
Ubudiyyet, kulluk, yani hudu, tezellül, taat, kişinin istislamı, mukavemet yapmadan, dönmeden, isyan etmeden inkiyad etmek.
Kur’anda ibadet :
01. Hudu(boyun eğmek) ile taat etmek. “ Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım isteriz.”(Fatiha :5) “Ey imanedenler size rızık olarak verdiklerimizin temiz olanlarından yiyin ve yalnızca O’na kuluk ediyorsanız, (yine yalnızca) Allah’a şükredin.”(Bakara : 172)
02. Tanrılaştırmak, tanrı olmak, ilahlaştırmak, kuluk etmek. Kendini ibadete vermek ve kurban kesmek. (Sebe : 41)
03. Birini köle edinmek, köle muamelesi yapmak. (Şuara : 22)
Şeriatta ibadet :
01. Allahın koyduğu şeriatın-kanunun ilkelerine iltizam etmek. Peygamberlerin davet ettiği emir, nehiy, haram ve helalı uygulamak. Zira bu, itaat ve hududun unsurunu temsil eder.
02. Bu iltizamın Allahı seven kişinin kalbinden sudur etmesi gerekir. Çünkü bu emredilen ibadet, muhabbet gayesi ile ALLAH (c.c.) için zelil olma gayesini tazammum eder. Zira bir insan, gadabı ile kul olmaz. Eğer kişi bir şeyi sever, o şeye boyun eğmezse ona kulluk etmiş olmaz.
03. Her amelle, ALLAH (c.c.) rızasını kazanmak ve sevap elde etmek için Allaha teveccüh etmek. Taki adetler ibadetten ayrılsın.
Mesela : Hastalıklardan kurtulmak için bazen yeme ve içmeyi terk etmek ile, inanarak ve sevabını da Allahtan bekliyerek oruç tutmak için yemeyi, içmeyi ve cinsi alakayı kesmek gibi... Bu ikisi arasın daki fark ortada....
04. İBADET : Bir isimdirki, Allahın sevdiği, Allahın razı olduğu zahiri ve batını söz ve fiilleri içinde cem eder.
Örneğin: Namaz, Oruç, Hac, Emri-maruf ve nehyi-anil-münker, kafirlere ve munafıklara karşı cihad etmek gibi....Ve yine Allahı ve Peygamberini sevmek, Allahtan korkmak, Allah´a inabe etmek, dönmek, dini Allaha has kılmak ve benzerleri gibi......
İNSANLARIN İBADETLERDEN YARARLANMASINDA ÜÇE AYRILMASI VE HİKMETLERİ
01. SINIF İNSANLAR : İbadetlerin hikmetini, maksadını ve gayesini ibadten nefyederler. Sebebsiz yere sırf ilahi meşiete arzederler, sırf ALLAH (c.c.) emrettiği için yaparlar. Kendisinde dünya ve ahiret içinde saadet sebebi aramak için... Bunlar ibadetin halevetini ve lezzetini bulmadıkları gibi, istifade bile edemezler. Bundan dolayı ilahi teklifler diye bu ibadetlere isim verirler.
02. SINIF İNSANLAR :İbadetler için bir takım hikmet, illet ve gaye tesbit edrler. Fakat bu tesbit sadece yaratıkların maslahatı ve yararı için olur. Bunlara göre ibadet ancak kulların sevap ve nimetlere nailiyeti için meşru kılınmıştır. Aynen işçinin ücretini talep etmesi gibi......
03. SINIF İNSANLAR : İbadetler ancak nefislerin rıyazatı, ilmi bir anlayış kazanma, ayıplardan arınma gibi şeylerin söz konusu olduğunu zannederler.
04. SINIF İNSANLAR : Ki, bunlar Allah’ı tanıyan, ibadetler de Allah’ın emrini, muşruiyyitini ve yaradılış hikmetini bilen ve arif olan kişilerdir. İbadtlerde ve gayelerinde ehli basiret olan kişilerdir.....
Yukarıda beyan ettiğimiz üç sınıf insanlar, vahyin ve nuru-Muhammediyyenin hidayetinden mahrum, akıları kısa fasit bir takım kurallara saplantı halinde olan, bir takım şüphelerin kalblerini ihate ettiğinden ibadetin hakikatını anlama imkanından mahrum olan insanlardır. Dördüncü sınıf ise, ehli-tevhid taifedirki, Allah’ın dinini en iyi anlamışlar ve ibadetin gayesini ve hakikatının manasını en iyi bilmişlerdir.
EHLİ-TEVHİDİN ANLADIĞI GİBİ İBADETİN HAKİKATI VE GAYASİ01. Biz Allahu tealaya muhtacız. Allaha ibadet edenlerin ibadeti ne fayda verir nede isyankarların isyanı ona zarar verir, nede hamd edenlerin hamdı onun mülkünde zıyadelik getirir ve nede inkar edenlerin inkarı bir şey noksanlaştırır.
Allahu teala buyuruyor : “ Ey insanlar! Sizler Allaha muhtacsınız. ALLAH (c.c.) ise, O zengindir hamd edilmeye layık olan O´ dur.” (Fatır :15)
02. İbadet, kulları üzerine Allahın hakkıdır. “ Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize ibadet edin ki, takva sahibi olasınız.” - “ O sizin için yeryüzünü döşek, gökyüzünü bina (tavan) yaptı. Gökten yağmur indirerek o su ile size rızk olarak meyveler çıkardı. O halde bile bile Allah’a ortaklar koşmayın.” (Bakara : 21-22) Peygamberimiz buyuruyor : “Ya Muaz!.... Allahın kulları üzerinde hakları nedir?” Muaz cevaben dediki : “ALLAH (c.c.) ve Resulü daha iyi bilir. Peygamberimiz buyurdu : “Hiç bir şeyi şirk koşmadan Allaha ibadet etmektir.” (Buhari-Müslim)
03. ALLAH (c.c.) için yapılan ibadet, hürriyetin ta kendisidir. İbadet insanı, mahlukata köle olmaktan kurtarır, zilletten ve Allahtan gayrısına baş eğmekten kurtarır. Yani muhtelif tanrılardan ve tagutlardan ki, onlar insanların kendilerine kul-köle olmalarını isterler......Bunlara ubudiyyetten kurtarıp özgürlüğe kavuşturur......ibadet....
04. İbadet, ruhun gıdasıdır. İnsanın kalbi, sürekli şuur içinde ve Allaha muhtaçdır. Asıl şuur ve doğru anlayış budur. Bunun boşluğunu hiç bir şey dolduramaz. Ancak Allaha en güzel biçimde bağlılık dodurur. Peygamberimizin beyan ve isimlendirmesiyle “ İmanın tadını almak, ALLAH (c.c.) ile olan ilgi ve alakaya bağlıdır. İbadet eden kişinin namaz ve hac göz nuru ve aydınlığı, kalbinin sevinci, sururu ve nimetlenmesidir. Oruç, Zikir, Kur’an tilaveti, sadaka, Cihad, emri-maruf nehyi-anıl munker Allaha davet..... Bunlar ve benzerleri ruhun gıdasıdır. Bunlardan lezzet almak ve zevk duymak başka bir boyut ki, vasf etmekle, izah etmekle onu anlamak mümkün değil. Bu konuda nasıbı olmayanlar idrak edemezler.....
05. İbadet ilahi ibtila ve imtihandır. Ki, insanı biler ve kamçılar.....
Allahu teala buyuruyor : “ O (öyle Allah) ki, hanginizin daha güzel davranacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratmıştır. O, mutlak galiptir, çok bağışlayıcıdır.” (Mülk : 2) “ Yoksa ALLAH (c.c.) içinizden cihad edenleri belli etmeden, sabredenleri ortaya çıkarmadan cennete gireceğinizimi sandınız?” (Ali imran : 42)
İBADET MEFHUMUNU ANLAMAK İÇİN BAZI TEMEL TESBİTLER
01. İbadet yalnız ALLAH (c.c.) için ve Allaha yapılır. “ İşte böyle; kim Allah’ın haram kıldıklarını (gözetip hükümlerini) yüceltirse, Rabbinin katında kendisi için hayırlıdır. Size (haklarında yasaklar) okunanlar dışındaki hayvanlar helal kılındı. Öyleyse iğrenç bir pislik olan putlardan kaçının, yalan söz söylemekten de kaçının.” (Hac : 30) “ Allah’ı birleyen (Hanif)ler olarak, O’na (hiç bir) ortak koşmaksızın. Kim Allah’a ortak koşarsa, sanki o gökten düşmüş de onu bir kuş kapıvermiş veya rüzgar onu ıssız bir yere sürükleyip atmış gibidir.” (Hac: 31)
02. Şirke götüren yolları kapamak esastır. Örneğin : Kabirleri mescid edinmek, Allah’ın adından başkasının adına yemin etmek, Allah’tan gayrısına nezr etmek, Allah’tan gayrısı adına hayvan kesmek gibi.....
Allahu teala buyuruyor : “Ben insanları ve cinleri ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.” (Zariyat :56)
Sözlükte ibadet:
Ubudiyyet, kulluk, yani hudu, tezellül, taat, kişinin istislamı, mukavemet yapmadan, dönmeden, isyan etmeden inkiyad etmek.
Kur’anda ibadet :
01. Hudu(boyun eğmek) ile taat etmek. “ Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım isteriz.”(Fatiha :5) “Ey imanedenler size rızık olarak verdiklerimizin temiz olanlarından yiyin ve yalnızca O’na kuluk ediyorsanız, (yine yalnızca) Allah’a şükredin.”(Bakara : 172)
02. Tanrılaştırmak, tanrı olmak, ilahlaştırmak, kuluk etmek. Kendini ibadete vermek ve kurban kesmek. (Sebe : 41)
03. Birini köle edinmek, köle muamelesi yapmak. (Şuara : 22)
Şeriatta ibadet :
01. Allahın koyduğu şeriatın-kanunun ilkelerine iltizam etmek. Peygamberlerin davet ettiği emir, nehiy, haram ve helalı uygulamak. Zira bu, itaat ve hududun unsurunu temsil eder.
02. Bu iltizamın Allahı seven kişinin kalbinden sudur etmesi gerekir. Çünkü bu emredilen ibadet, muhabbet gayesi ile ALLAH (c.c.) için zelil olma gayesini tazammum eder. Zira bir insan, gadabı ile kul olmaz. Eğer kişi bir şeyi sever, o şeye boyun eğmezse ona kulluk etmiş olmaz.
03. Her amelle, ALLAH (c.c.) rızasını kazanmak ve sevap elde etmek için Allaha teveccüh etmek. Taki adetler ibadetten ayrılsın.
Mesela : Hastalıklardan kurtulmak için bazen yeme ve içmeyi terk etmek ile, inanarak ve sevabını da Allahtan bekliyerek oruç tutmak için yemeyi, içmeyi ve cinsi alakayı kesmek gibi... Bu ikisi arasın daki fark ortada....
04. İBADET : Bir isimdirki, Allahın sevdiği, Allahın razı olduğu zahiri ve batını söz ve fiilleri içinde cem eder.
Örneğin: Namaz, Oruç, Hac, Emri-maruf ve nehyi-anil-münker, kafirlere ve munafıklara karşı cihad etmek gibi....Ve yine Allahı ve Peygamberini sevmek, Allahtan korkmak, Allah´a inabe etmek, dönmek, dini Allaha has kılmak ve benzerleri gibi......
İNSANLARIN İBADETLERDEN YARARLANMASINDA ÜÇE AYRILMASI VE HİKMETLERİ
01. SINIF İNSANLAR : İbadetlerin hikmetini, maksadını ve gayesini ibadten nefyederler. Sebebsiz yere sırf ilahi meşiete arzederler, sırf ALLAH (c.c.) emrettiği için yaparlar. Kendisinde dünya ve ahiret içinde saadet sebebi aramak için... Bunlar ibadetin halevetini ve lezzetini bulmadıkları gibi, istifade bile edemezler. Bundan dolayı ilahi teklifler diye bu ibadetlere isim verirler.
02. SINIF İNSANLAR :İbadetler için bir takım hikmet, illet ve gaye tesbit edrler. Fakat bu tesbit sadece yaratıkların maslahatı ve yararı için olur. Bunlara göre ibadet ancak kulların sevap ve nimetlere nailiyeti için meşru kılınmıştır. Aynen işçinin ücretini talep etmesi gibi......
03. SINIF İNSANLAR : İbadetler ancak nefislerin rıyazatı, ilmi bir anlayış kazanma, ayıplardan arınma gibi şeylerin söz konusu olduğunu zannederler.
04. SINIF İNSANLAR : Ki, bunlar Allah’ı tanıyan, ibadetler de Allah’ın emrini, muşruiyyitini ve yaradılış hikmetini bilen ve arif olan kişilerdir. İbadtlerde ve gayelerinde ehli basiret olan kişilerdir.....
Yukarıda beyan ettiğimiz üç sınıf insanlar, vahyin ve nuru-Muhammediyyenin hidayetinden mahrum, akıları kısa fasit bir takım kurallara saplantı halinde olan, bir takım şüphelerin kalblerini ihate ettiğinden ibadetin hakikatını anlama imkanından mahrum olan insanlardır. Dördüncü sınıf ise, ehli-tevhid taifedirki, Allah’ın dinini en iyi anlamışlar ve ibadetin gayesini ve hakikatının manasını en iyi bilmişlerdir.
EHLİ-TEVHİDİN ANLADIĞI GİBİ İBADETİN HAKİKATI VE GAYASİ01. Biz Allahu tealaya muhtacız. Allaha ibadet edenlerin ibadeti ne fayda verir nede isyankarların isyanı ona zarar verir, nede hamd edenlerin hamdı onun mülkünde zıyadelik getirir ve nede inkar edenlerin inkarı bir şey noksanlaştırır.
Allahu teala buyuruyor : “ Ey insanlar! Sizler Allaha muhtacsınız. ALLAH (c.c.) ise, O zengindir hamd edilmeye layık olan O´ dur.” (Fatır :15)
02. İbadet, kulları üzerine Allahın hakkıdır. “ Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize ibadet edin ki, takva sahibi olasınız.” - “ O sizin için yeryüzünü döşek, gökyüzünü bina (tavan) yaptı. Gökten yağmur indirerek o su ile size rızk olarak meyveler çıkardı. O halde bile bile Allah’a ortaklar koşmayın.” (Bakara : 21-22) Peygamberimiz buyuruyor : “Ya Muaz!.... Allahın kulları üzerinde hakları nedir?” Muaz cevaben dediki : “ALLAH (c.c.) ve Resulü daha iyi bilir. Peygamberimiz buyurdu : “Hiç bir şeyi şirk koşmadan Allaha ibadet etmektir.” (Buhari-Müslim)
03. ALLAH (c.c.) için yapılan ibadet, hürriyetin ta kendisidir. İbadet insanı, mahlukata köle olmaktan kurtarır, zilletten ve Allahtan gayrısına baş eğmekten kurtarır. Yani muhtelif tanrılardan ve tagutlardan ki, onlar insanların kendilerine kul-köle olmalarını isterler......Bunlara ubudiyyetten kurtarıp özgürlüğe kavuşturur......ibadet....
04. İbadet, ruhun gıdasıdır. İnsanın kalbi, sürekli şuur içinde ve Allaha muhtaçdır. Asıl şuur ve doğru anlayış budur. Bunun boşluğunu hiç bir şey dolduramaz. Ancak Allaha en güzel biçimde bağlılık dodurur. Peygamberimizin beyan ve isimlendirmesiyle “ İmanın tadını almak, ALLAH (c.c.) ile olan ilgi ve alakaya bağlıdır. İbadet eden kişinin namaz ve hac göz nuru ve aydınlığı, kalbinin sevinci, sururu ve nimetlenmesidir. Oruç, Zikir, Kur’an tilaveti, sadaka, Cihad, emri-maruf nehyi-anıl munker Allaha davet..... Bunlar ve benzerleri ruhun gıdasıdır. Bunlardan lezzet almak ve zevk duymak başka bir boyut ki, vasf etmekle, izah etmekle onu anlamak mümkün değil. Bu konuda nasıbı olmayanlar idrak edemezler.....
05. İbadet ilahi ibtila ve imtihandır. Ki, insanı biler ve kamçılar.....
Allahu teala buyuruyor : “ O (öyle Allah) ki, hanginizin daha güzel davranacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratmıştır. O, mutlak galiptir, çok bağışlayıcıdır.” (Mülk : 2) “ Yoksa ALLAH (c.c.) içinizden cihad edenleri belli etmeden, sabredenleri ortaya çıkarmadan cennete gireceğinizimi sandınız?” (Ali imran : 42)
İBADET MEFHUMUNU ANLAMAK İÇİN BAZI TEMEL TESBİTLER
01. İbadet yalnız ALLAH (c.c.) için ve Allaha yapılır. “ İşte böyle; kim Allah’ın haram kıldıklarını (gözetip hükümlerini) yüceltirse, Rabbinin katında kendisi için hayırlıdır. Size (haklarında yasaklar) okunanlar dışındaki hayvanlar helal kılındı. Öyleyse iğrenç bir pislik olan putlardan kaçının, yalan söz söylemekten de kaçının.” (Hac : 30) “ Allah’ı birleyen (Hanif)ler olarak, O’na (hiç bir) ortak koşmaksızın. Kim Allah’a ortak koşarsa, sanki o gökten düşmüş de onu bir kuş kapıvermiş veya rüzgar onu ıssız bir yere sürükleyip atmış gibidir.” (Hac: 31)
02. Şirke götüren yolları kapamak esastır. Örneğin : Kabirleri mescid edinmek, Allah’ın adından başkasının adına yemin etmek, Allah’tan gayrısına nezr etmek, Allah’tan gayrısı adına hayvan kesmek gibi.....