şimdi bu dileme k ne manada kullanılmış onu açıklamaya çalışalım
küçük bir çocuk düşünelim 2-3 yaşlarında konuşuyor istiyo r ama gücü bir iş yapmay a yetmiy or.. şimdi bu çocuğu güçlü kuvvet li bir adamın omuzla rına koyalım ve adam o çocuğun emrine amade olsun her istediğini yapsın..
şimdi çocuk diyork i şu kayayı şurdan al buraya koy. adamda kayayı kaldırıp isteni len yere koyuyo r..
şimdi düşünelim,,, çocuk o kayanın yer değiştirmesini diliyo r.. adam ise çocuk diledi diye, o işi yapmayı diliyo r ve kayanın yerini değiştiriyor.. şimdiiiiiiii o çocuğun gücü o işi yapmay a yetmiy or.. adamın ise yetiyo r... önce çocuk diliyo r sonra adam çocuk dilediği için o işi yapmayı diliyo r ve yapıyor..
peki adam o işi yapmayı dileme seydi çocuğun dileme sinin bir ehemmi yeti olacak mıydı? adam o işi yapmayı isteme seydi çocuk istese de isteme sede bişey değişmeyecekti.. yani adam dileme seydi çocuğun dileme sinin bir önemi olmaya caktı..
teşbihte hata olmaz, işte biz o çocuğuz, her istediğimizi yapan zat ise Allah u Tealadır.. biz isteri z Allah onu olduru r.. ama Allah onu oldurm ak isteme sse o olmaz, Allah bizim dilediğimiz şeyi yapmayı dileme zse bizim dileğimizin bir manası ve tesiri olmaz. . yani Allah bizim dilediğimizi yapmayı dileme se biz dileye meyiz yani istediğimiz şey oluvermez...
velhasıl, ben zina etmeyi dilers em Allah bunu ben yapmak istediğim için benim yapmam a izin verir o fiili olduru r,, çünki bana özgür irade vermiş beni hür yaratmış ne isters em onu yapma kabili yeti vermiş, nasılki Kendis ini tespih edenle r olduğu gibi Kendis ine adice küfr edenlerde var ve Allah o küfredenleri o saniye de yerle bir etmiyo r çünki istediğini yapmak ta özgür bırakmış....ben isteri m Allah oldurur ben haram yada helal neyi istersem Allah onu oldurur..