EHLÝ-SUNNET
New member
Hidayetteki buluslar odule layiktir(Vahhabilerden sakinin)
Hidayetteki Buluslar ,Odule Layiktir :
Jarir Ibn ^Abdullah ‘in rotasindan, Imam Muslim ‘in nakletmis oldugu hadith in anlami sudur :<<<Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur.Islam’da ,kotu bir bid^ah(Dinde kabul edilemez ve Dine uyumsuz bulus vede diger bir sekilde soylenmek gerekirse ; dalaletin buluslari)icat eden kisi,onun gunahini ve onunla pratik edenlerin aldiklari gunahlari azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari gunahlara kendiside sahip olur.>>>
Sahih sinifinda oldugu saptanan bu hadith,Islam’da iyi buluslarin gecerliligini acikladigi icin,bir esastir.Iyi bulus ,”sevilen bulus” olarakta isimlendirilebilir.Cok sevgili Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) ‘in bu hadith si ;Ilim sahibi insanlar tarafindan icat edilen ve Peygamberimizin Sunneti ile Allah’in Kitabi ‘na uyumlu bid^ah larin iyi bulus olduklarini ve odule layik olduklarini ifade eder.
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi ;cok yoksul insanlardan olusmus bir grubun,Peygamberimizin kendisini gormeye geldiklerinde, aralarinda belirli bir hadisenin olmasina iliskin olarak soylenmistir.Onlar ,o kadar yoksullardi ki,bedenlerinin ust ve alt kisimlarini ortecek bir elbise parcasi almaya gucleri yetmiyordu.Bu yoksulluklarindan oturu onlar ,kendilerinin bas kisimlari icin bir carsafin uzerinde delik acip, bir carsaf parcasiyla kendilerini ortmuslerdi.Bu insanlar, Medine’nin ikametcileri degillerdi.Bununla birlikte onlar, Peygamberimizi gorme ve bulusma arzusu icinde gelmislerdi.Onlarin bu yoksulluk durumlarini gordugunde,Peygamberimizin guzel yuzundeki ifade uzgunluk halini aldi.Bu ihtiyaci olanlarin uzuntulerini kaldirip, onlarin ihtiyaclarini gidermek icin,Peygamberimiz Mu’minleri bagis yapmaya katkida bulunmaya sevk etti.Bir adam ,ayaga kalkip,one gelerek Peygamberimizin elleri arasina birsey koydu.Boylece bu cok yoksul insanlara bagis yapti.Digeri bir bagis icin one geldi ve bir ucuncusu ,bir dorduncusu…Biri yiyecek getirdi ve digeride bir elbise, ki bu boyle devam ederek Peygamberimizin onunde cok buyuk bir miktarin birlesmesine kadar devam etti.Bu zamanda Peygamberimizin yuzunde bir mutluluk ifadesi olustu ve daha onceden yukarida ifade edildigi gibi soyle dedi.<<< Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur….>>>
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi,belirli bir hadiseden sonra ifade edilmis olunulmasina ragmen,bu hadith in anlami geneldir.Bu hadith’in yalniz sadakaya uygulanabilecegi iddiasi yalnistir.Cunku Peygamberimiz bu hadith inde genel bir anlam kullanmistir ve “sadakaya harcayan kisiye “ verilecek odulu belirtmemis vede “iyi bir bulusu icat eden kisiye” verilecek odulu belirtmistir.Kur’an ve hadith ile uyum saglayip, dindar Mu’min Alimler tarafindan kesfedilmis bir bulusu bilen bir Mu’minin one adim atip, bunu aciklamasina ve uygulamasina izin veriniz.Cunku Kur’an ve hadith ile uyumlu buluslarin hepsi , Peygamberimizin bahsettigi hadith in kapsami icindedir.Bu hadith ,Islam Dini’nde iyi buluslarin gecerliliginin onaylanmasi ve dogrulanmasinda bir esastir.Bazi insanlar, Peygamberimizden sonra olan herhangi bir bulusun, dalalettekilerin bir bulusu (kotu bulus)oldugunu ,yalnislikla iddaa ediyorlar.Onlarin bu sozleri, Peygaberimizin yukaridaki hadith iyle celiskilidir ve bu sozleri,Peygamberimizin yakin arkadaslari ve onlarin takipcilerinin yaptiklariyla da celiskilidir.
Iyi bir bulusun ornegi olarak, Yahya Ibn Ya^mar tarafindan yapilmis , Kur’an ‘in icindeki bazi Arapca harflerin yukarisina ve asagisina noktalar eklemesini verebiliriz.Peygamberimize verilmis Vahiy’i yazmis olanlar ; Arapca harfler icinde gunumuzde kullanilan noktalar olmaksizin, Kur’an ayetlerini yazdilar.Ornegin Arapcadaki ba’ harfi altinda bir nokta olmaksizin yazildi.Ta’ harfi, uzerinde iki nokta olmaksizin yazildi.Tha’ harfi uzerinde uc nokta olmaksizin yazildi.Kur’an ‘in tamami, harflerin uzerinde ve altlarinda bu noktalar olmaksizin yazilmistir.Peygamberimizin vefatindan belirli bir sure sonra, noktalar eklenmesine baslanildi.
Yahya Ibn Ya^mar ,Arapcada harfler uzerinde noktalar kullanimi gelenegini kesfeden ilk kisidir.Bu degerli sahis,dindar ve guvenilir tabi^in (Peygamberimizin yakin arkadaslarinin takipcileri) in arasindaydi.Onun harfler uzerine noktalar kullanma eylemi, Islam’da iyi bulusu icat edenlerle ilgili Peygamberimizin hadith inde degindiginin kapsami icindedir.Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) in yakin arkadaslari, bu bulusa tanik olduklarinda , fikir ayriligina dusmediler ve Onu suclamadilar vede “Peygamberimizin yapmis olmadigini sen yaptin”demediler.Onlar ,Yahya ‘ya “Peygamberimiz ,boyle bir seyi yapmaya acik degildi.Sen bunu yapmaya nasil cesaret edebiliyorsun “ gibi sozler soylemediler.Aksine, Onlar bunun Yahya ‘nin acisindan iyi bir eylem olduguna inandilar .Cunku bu millet icin cok buyuk faydaya sahipti.
Peygamberimizin yakin arkadaslari , Kur’an ‘ i yazdiklarinda , akla yatkin olarak , Arapca’daki noktalari yazmaksizin bunu yaptilar.Bu farkli okuma metodlariyla, Kur’an ‘in Peygamberimize Vahiy olarak gelmis olmasindan dolayidir.Bazi okumalarda, kelime ta’ harfiyle okunulacakti ve diger okumalarda kelime ya’ harfiyle okunulacakti.ta’ ve ya’ harfleri ayni bicim ve tertipte yazinilmasina ragmen,onlar kendi uzerlerine noktalarin konulmasinda farklilik gosterir.Yani ta’ harfi uzerinde iki nokta vardir ve ya’ harfi altinda iki nokta vardir.Noktalar olmaksizin ,kelimeleri yazma tertibi, ya ta’ veya ya’ nin okunulmasi icin izin verirdi. Bunun gibi,harflerden ve kelimelerden derlenmis bir kitap(Noktalar olmasizin)birden fazla okuma icin yeterli olurdu.Bununla birlikte kisi,bu noktalari uygularsa,bu durum sinirlanilmis olur.Bir kitabin icinde farkli okumalardaki bu esneklik cikarilmis olur ve eger kisi farkli bir okumaya gore okumak isterse,bu okumaya uymasi icin,farklica yerlestirilmis noktalar ile kelimeleri tekrar yazmaya kisinin ihtiyaci olacakti.Bu mantiktan oturu , Peygamberin yakin arkadaslari, bu zamandan once noktalari icat etmediler.
Yahya Ibn Ya^mar zamaninda bu bulusun faydasi anlasildiginda , Peygamberimizin yakin arkadaslari sessiz kaldi.Bu zamanda Arap olmayan cok kisiler Islam’a girdiler ve hatalar yapmaksizin noktalari olmayan Kur’an’i okuma, bu Mu’minler icin bir gucluk olusturdu. Yahya kardesimiz bu zorlugu azaltmak icin , Kur’an’a noktalar uyguladi.Yahya kardesimizin bu bulusu, sevilen bulusa guzel bir ornektir.
Bazi yalnis iddialar bid^ah konusunda mevcuttur.Bazisi, “Peygamberimiz zamaninda yapilmamis olup,sonra yapilan herseyin dalalettekilerin bulusudur” diyorlar.Eger kisi bu yalnis iddiayi takip etmek istediginde, hidayettekilerin buluslari kaldirmanin onceliginde, gunumuzdeki Kur’an ‘larin hepsinden noktalama isaretlerinin kaldirilmasi zorunlu olmus olacakti.Ancak Peygamberimizin yakin arkadaslari bunu yapmadilar ve Onlar ,bunun yapilmasini emretmediler.Onlardan sonra,gunumuze kadar gelen butun Mu’minler ,Kur’an’i noktalama isaretleri iceren metinler icinde okumaktadirlar.
Wahhabiler olarak isimlendirilenler, iyi bulusu inkar ediyorlar.Bunlar Saudi Arabistan’in Najd bolgesinden cikmislardir.Peygamberimiz Najd bolgesine olan hosnutsuzlugunu, al-Bukhariyy tarafindan nakledilen hadith te bildirmistir ve hadith in anlami sudur :<<<Musibetler ve fitneler bu bolgeden cikacaktir.>>>
Hadith Alimlerinin tamami arasinda fikir birligi icinde olduklari, diger guzel bulus ornekleride vardir.Hadith Alimleri, Peygamberimizin ve Onun yakin arkadaslarinin yapmadiklari yeni bir sey icat ettiler.Hadith Alimlerinin birlikte yapmis olduklari ,pratik bir oturum duzenlemekti.Burada Alimler,oturuma katilmis dinleyiciler icin, Peygamberimizden geriye giden devamli bir iletisim zinciriyle, Peygamberimizin hadith ini naklederlerdi.Bu ozel oturum, Hadith Alimlerinin bildigi belirli kurallara sahiptiler.Alimler sirasiyla, “Bismillah “ ve sonra “ Al-hamdulillah “ve sonra da “as-Salatu ^ala an-Nabiyy” ve daha sonrada okumasi guzel olan birinin , Kur’an’dan yuksek sesle okumasiyla,oturuma baslamanin sevilen birsey oldugunu ifade ettiler.Oturuma katilanlarin sorularini Hadith Alimine nakleden kisi, Alime “Allah’in merhameti uzerinize olsun………Bunun hakkinda ne diyorsunuz?”seklinde sordugunda , bu noktada Alim ,Onun iletisim zincirini anlatmaya baslar.Yani X bize Y nin rotasindan anlatti.Y de Z nin rotasindan ve bu boyle devam ederek ,hepsi Peygamberimize ulasir.Boyle toplantilar binlerce kisiyi kapsayabiliyordu.Bazi oturumlar icin 30 000 den fazla insan bir araya geldi.Alim, boyle bir oturumda sesini herkese duyuramiyacagi icin ;isittiklerini oturuma katilanlara nakleden nakledici kisileri mevcuttu.
Hidayetteki Buluslar ,Odule Layiktir :
Jarir Ibn ^Abdullah ‘in rotasindan, Imam Muslim ‘in nakletmis oldugu hadith in anlami sudur :<<<Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur.Islam’da ,kotu bir bid^ah(Dinde kabul edilemez ve Dine uyumsuz bulus vede diger bir sekilde soylenmek gerekirse ; dalaletin buluslari)icat eden kisi,onun gunahini ve onunla pratik edenlerin aldiklari gunahlari azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari gunahlara kendiside sahip olur.>>>
Sahih sinifinda oldugu saptanan bu hadith,Islam’da iyi buluslarin gecerliligini acikladigi icin,bir esastir.Iyi bulus ,”sevilen bulus” olarakta isimlendirilebilir.Cok sevgili Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) ‘in bu hadith si ;Ilim sahibi insanlar tarafindan icat edilen ve Peygamberimizin Sunneti ile Allah’in Kitabi ‘na uyumlu bid^ah larin iyi bulus olduklarini ve odule layik olduklarini ifade eder.
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi ;cok yoksul insanlardan olusmus bir grubun,Peygamberimizin kendisini gormeye geldiklerinde, aralarinda belirli bir hadisenin olmasina iliskin olarak soylenmistir.Onlar ,o kadar yoksullardi ki,bedenlerinin ust ve alt kisimlarini ortecek bir elbise parcasi almaya gucleri yetmiyordu.Bu yoksulluklarindan oturu onlar ,kendilerinin bas kisimlari icin bir carsafin uzerinde delik acip, bir carsaf parcasiyla kendilerini ortmuslerdi.Bu insanlar, Medine’nin ikametcileri degillerdi.Bununla birlikte onlar, Peygamberimizi gorme ve bulusma arzusu icinde gelmislerdi.Onlarin bu yoksulluk durumlarini gordugunde,Peygamberimizin guzel yuzundeki ifade uzgunluk halini aldi.Bu ihtiyaci olanlarin uzuntulerini kaldirip, onlarin ihtiyaclarini gidermek icin,Peygamberimiz Mu’minleri bagis yapmaya katkida bulunmaya sevk etti.Bir adam ,ayaga kalkip,one gelerek Peygamberimizin elleri arasina birsey koydu.Boylece bu cok yoksul insanlara bagis yapti.Digeri bir bagis icin one geldi ve bir ucuncusu ,bir dorduncusu…Biri yiyecek getirdi ve digeride bir elbise, ki bu boyle devam ederek Peygamberimizin onunde cok buyuk bir miktarin birlesmesine kadar devam etti.Bu zamanda Peygamberimizin yuzunde bir mutluluk ifadesi olustu ve daha onceden yukarida ifade edildigi gibi soyle dedi.<<< Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur….>>>
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi,belirli bir hadiseden sonra ifade edilmis olunulmasina ragmen,bu hadith in anlami geneldir.Bu hadith’in yalniz sadakaya uygulanabilecegi iddiasi yalnistir.Cunku Peygamberimiz bu hadith inde genel bir anlam kullanmistir ve “sadakaya harcayan kisiye “ verilecek odulu belirtmemis vede “iyi bir bulusu icat eden kisiye” verilecek odulu belirtmistir.Kur’an ve hadith ile uyum saglayip, dindar Mu’min Alimler tarafindan kesfedilmis bir bulusu bilen bir Mu’minin one adim atip, bunu aciklamasina ve uygulamasina izin veriniz.Cunku Kur’an ve hadith ile uyumlu buluslarin hepsi , Peygamberimizin bahsettigi hadith in kapsami icindedir.Bu hadith ,Islam Dini’nde iyi buluslarin gecerliliginin onaylanmasi ve dogrulanmasinda bir esastir.Bazi insanlar, Peygamberimizden sonra olan herhangi bir bulusun, dalalettekilerin bir bulusu (kotu bulus)oldugunu ,yalnislikla iddaa ediyorlar.Onlarin bu sozleri, Peygaberimizin yukaridaki hadith iyle celiskilidir ve bu sozleri,Peygamberimizin yakin arkadaslari ve onlarin takipcilerinin yaptiklariyla da celiskilidir.
Iyi bir bulusun ornegi olarak, Yahya Ibn Ya^mar tarafindan yapilmis , Kur’an ‘in icindeki bazi Arapca harflerin yukarisina ve asagisina noktalar eklemesini verebiliriz.Peygamberimize verilmis Vahiy’i yazmis olanlar ; Arapca harfler icinde gunumuzde kullanilan noktalar olmaksizin, Kur’an ayetlerini yazdilar.Ornegin Arapcadaki ba’ harfi altinda bir nokta olmaksizin yazildi.Ta’ harfi, uzerinde iki nokta olmaksizin yazildi.Tha’ harfi uzerinde uc nokta olmaksizin yazildi.Kur’an ‘in tamami, harflerin uzerinde ve altlarinda bu noktalar olmaksizin yazilmistir.Peygamberimizin vefatindan belirli bir sure sonra, noktalar eklenmesine baslanildi.
Yahya Ibn Ya^mar ,Arapcada harfler uzerinde noktalar kullanimi gelenegini kesfeden ilk kisidir.Bu degerli sahis,dindar ve guvenilir tabi^in (Peygamberimizin yakin arkadaslarinin takipcileri) in arasindaydi.Onun harfler uzerine noktalar kullanma eylemi, Islam’da iyi bulusu icat edenlerle ilgili Peygamberimizin hadith inde degindiginin kapsami icindedir.Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) in yakin arkadaslari, bu bulusa tanik olduklarinda , fikir ayriligina dusmediler ve Onu suclamadilar vede “Peygamberimizin yapmis olmadigini sen yaptin”demediler.Onlar ,Yahya ‘ya “Peygamberimiz ,boyle bir seyi yapmaya acik degildi.Sen bunu yapmaya nasil cesaret edebiliyorsun “ gibi sozler soylemediler.Aksine, Onlar bunun Yahya ‘nin acisindan iyi bir eylem olduguna inandilar .Cunku bu millet icin cok buyuk faydaya sahipti.
Peygamberimizin yakin arkadaslari , Kur’an ‘ i yazdiklarinda , akla yatkin olarak , Arapca’daki noktalari yazmaksizin bunu yaptilar.Bu farkli okuma metodlariyla, Kur’an ‘in Peygamberimize Vahiy olarak gelmis olmasindan dolayidir.Bazi okumalarda, kelime ta’ harfiyle okunulacakti ve diger okumalarda kelime ya’ harfiyle okunulacakti.ta’ ve ya’ harfleri ayni bicim ve tertipte yazinilmasina ragmen,onlar kendi uzerlerine noktalarin konulmasinda farklilik gosterir.Yani ta’ harfi uzerinde iki nokta vardir ve ya’ harfi altinda iki nokta vardir.Noktalar olmaksizin ,kelimeleri yazma tertibi, ya ta’ veya ya’ nin okunulmasi icin izin verirdi. Bunun gibi,harflerden ve kelimelerden derlenmis bir kitap(Noktalar olmasizin)birden fazla okuma icin yeterli olurdu.Bununla birlikte kisi,bu noktalari uygularsa,bu durum sinirlanilmis olur.Bir kitabin icinde farkli okumalardaki bu esneklik cikarilmis olur ve eger kisi farkli bir okumaya gore okumak isterse,bu okumaya uymasi icin,farklica yerlestirilmis noktalar ile kelimeleri tekrar yazmaya kisinin ihtiyaci olacakti.Bu mantiktan oturu , Peygamberin yakin arkadaslari, bu zamandan once noktalari icat etmediler.
Yahya Ibn Ya^mar zamaninda bu bulusun faydasi anlasildiginda , Peygamberimizin yakin arkadaslari sessiz kaldi.Bu zamanda Arap olmayan cok kisiler Islam’a girdiler ve hatalar yapmaksizin noktalari olmayan Kur’an’i okuma, bu Mu’minler icin bir gucluk olusturdu. Yahya kardesimiz bu zorlugu azaltmak icin , Kur’an’a noktalar uyguladi.Yahya kardesimizin bu bulusu, sevilen bulusa guzel bir ornektir.
Bazi yalnis iddialar bid^ah konusunda mevcuttur.Bazisi, “Peygamberimiz zamaninda yapilmamis olup,sonra yapilan herseyin dalalettekilerin bulusudur” diyorlar.Eger kisi bu yalnis iddiayi takip etmek istediginde, hidayettekilerin buluslari kaldirmanin onceliginde, gunumuzdeki Kur’an ‘larin hepsinden noktalama isaretlerinin kaldirilmasi zorunlu olmus olacakti.Ancak Peygamberimizin yakin arkadaslari bunu yapmadilar ve Onlar ,bunun yapilmasini emretmediler.Onlardan sonra,gunumuze kadar gelen butun Mu’minler ,Kur’an’i noktalama isaretleri iceren metinler icinde okumaktadirlar.
Wahhabiler olarak isimlendirilenler, iyi bulusu inkar ediyorlar.Bunlar Saudi Arabistan’in Najd bolgesinden cikmislardir.Peygamberimiz Najd bolgesine olan hosnutsuzlugunu, al-Bukhariyy tarafindan nakledilen hadith te bildirmistir ve hadith in anlami sudur :<<<Musibetler ve fitneler bu bolgeden cikacaktir.>>>
Hadith Alimlerinin tamami arasinda fikir birligi icinde olduklari, diger guzel bulus ornekleride vardir.Hadith Alimleri, Peygamberimizin ve Onun yakin arkadaslarinin yapmadiklari yeni bir sey icat ettiler.Hadith Alimlerinin birlikte yapmis olduklari ,pratik bir oturum duzenlemekti.Burada Alimler,oturuma katilmis dinleyiciler icin, Peygamberimizden geriye giden devamli bir iletisim zinciriyle, Peygamberimizin hadith ini naklederlerdi.Bu ozel oturum, Hadith Alimlerinin bildigi belirli kurallara sahiptiler.Alimler sirasiyla, “Bismillah “ ve sonra “ Al-hamdulillah “ve sonra da “as-Salatu ^ala an-Nabiyy” ve daha sonrada okumasi guzel olan birinin , Kur’an’dan yuksek sesle okumasiyla,oturuma baslamanin sevilen birsey oldugunu ifade ettiler.Oturuma katilanlarin sorularini Hadith Alimine nakleden kisi, Alime “Allah’in merhameti uzerinize olsun………Bunun hakkinda ne diyorsunuz?”seklinde sordugunda , bu noktada Alim ,Onun iletisim zincirini anlatmaya baslar.Yani X bize Y nin rotasindan anlatti.Y de Z nin rotasindan ve bu boyle devam ederek ,hepsi Peygamberimize ulasir.Boyle toplantilar binlerce kisiyi kapsayabiliyordu.Bazi oturumlar icin 30 000 den fazla insan bir araya geldi.Alim, boyle bir oturumda sesini herkese duyuramiyacagi icin ;isittiklerini oturuma katilanlara nakleden nakledici kisileri mevcuttu.