Allah'ı her daim zikretmek Müslümanın şennidir.
Şimdi şöyle düşünün;faraza ben ateşi bilmiyorum. Eti,yemeği çiğ yiyorum. Kışın donuyorum.
Biri geldi ateş denen bir şey olduğunu söyledi, yemeğimi pişirsem daha leziz olduğunu anlattı. Kışın üşümeyeceğimi bildirdi. Ben de faydalarına nazaran o ateşe müptela oldum. O adam bana o ateşe nasıl ulaşacağımı anlatmadı. Ben sadece "ateş ateş " deyip duruyorum. Faydasına aşık olduğum ateşi sürekli yad ediyor ve sürekli düşünüyorum.
Derken bir gün bir adam geldi.Ateş diye bir şey olmadığını kandırıldığımı anlattı. Yada ateşle yemeğin leziz olmadığını söyledi. Ateş olsada kışın ısınamıyacağımı söyledi. Daha bir sürü şey anlattı. Kafam karıştı.Artık hangisi doğru bilmiyorum.
Derken biri çıktı bana ateşi tarif etti. Nasıl elde edildiğini anlattı. Resmini çizdi belki uzaktan gösterdi.
Derken bir adam daha çıktı bana ateş diye farklı bir şey gösterdi. Ateşin elde edilebileme şartlarını farklı anlattı.
Ben artık ateşin varlığına emindim.Ama mahiyeti konusunda şüphe içindeydim. bu arada sürekli "ateş ateş" diye aşkla sayıklıyordum.
Derken bir adam daha çıktı. Elinde bulunan bazı aletlerle ateş yaktı. Çekti gitti. Ben elimi yaktım. Bir adam çıktı elimi yakmamı delil göstererek ateşin zaralı bir unsur olduğunu anlattı. Tam inanacakken aynı adam bir tavşan avlamış geldi onu bir kazığa geçirip ateşte pişirdi. Afiyetle yedim. Çok lezetliydi. Derken kış oldu. Ateş sayesinde artık hiç üşümüyordum.
Aynı şerir adam yine geldi bana ateş hakkında pek çok şey anlattı. Ben ise artık o adamı önemsemiyordum. Artık "Ateş ateş" derken farklı düşünüyorum. Onu iliklerime kadar hissediyorum. Artık tüm dünya ateşi inkar etse, yada zaralı dese, yada farklı anlatsa değer vermiyorum
İşte temsili hikayeyi anlayan Zikirin bir önemini anlar, lakin Alah'ı tanımadan, Marifetullah'a ulaşmadan zikirin abes olmamsına reğmen yeterli olmadığını da görür.
Evet zikir Allah'ı biliyor olmanın ilanıdır. Tanıyor olamının ilanıdır. Onu her türlü kusurdan takdis ve tenzih etmektir. Ama sadece biliyor olmanın ilanı yetersizdir. Zira, neden her kusurdan pak ve mualla ve beri olduğunu bilmiyorsanız tahkiki imana ulaşmış olmassınız.
Mesela,Kuddüs ismi ile zikir etseniz. Lakin, Kuddüs isminin taşıdığı manayı bilmeseniz, Kuddüs ism-i şerifinden tezahhür eden fiili bilmeseniz;en basit bir sinekteki cilvesini anlayamazsanız, Kuddüs ism-i şerifinin geldiği sıfatı göremeseniz her türlü kusurden münezzah Zat(c.c)'ye ulaşamazsınız. Allah'ın kendi esmasının ve sıfatlarının Cemalini ve Celalini göstermek istemesi, tanıtmak istemesi olan kainatın yaratılma sebebine muhalefet etmiş olursunuz.
Evet Allah Ferd, Hayy, Kayyum, Adl, Hakem,Kuddüs isimlerinin bilinmesini istemektedir. Ancak tanımadan bilinmesi takliden bir teslimdir ki, murad olan tahkiki imana zıttır.
Baki Selam